BMW:s 5-serie Touring beskrivs som ”kulmen av körglädje, sportig elegans och modern funktionalitet”. Man skulle kunna tro att vi pratar om Alrik, men det gör vi inte just i detta fall.
Dessutom kommer den för första gången som helelektrisk, i form av BMW i5 Touring – i två varianter från start.
Nya BMW 5-serie Touring är en evolution på flera sätt: den är längre, bredare samt något högre än sin föregångare och har en den längsta hjulbasen i sin klass med sina 2 995 mm.


Som standard erbjuds alternativen 18- eller 19-tumsfälgar, eller 21-tummare som tillval. Är du sedermera lagd åt det hållet finns så klart även M Sport Package, M Sport Package Pro och M Carbon Exterior Package. Toppmodellen BMW i5 M60 xDrive Touring stoltserar redan vid leverans med sportiga exteriöra detaljer.

På insidan har BMW gett mer utrymme för ben och armar, särskilt i bak. Den ”akustiska komforten” har också förbättrats. Låter som något vi vill höra mer om. Och lastvolymen sträcker sig från 570 liter till uppåt 1 700 liter.

Körmässigt har man lyckats ge en nästintill 50/50-viktfördelning, med en upphängning som har förfinats ”extensivt”. BMW i5 eDrive40 Touring och BMW i5 M60 xDrive Touring stoltserar med 340 respektive 601 hästar och en WLTP-räckvidd om 483-560 km respektive 483-506 km. Snabbladdning med upp till 205 kW är möjlig under optimala förhållanden.

Europalansering väntas komma i gång under årets andra kvartal och priserna börjar från 833 800 kr för BMW i5 eDrive40 och 1 275 200 kr för BMW i5 M60 xDrive. Nya BMW i5 Touring går redan nu att beställa hos de svenska återförsäljarna.