Hoppa till innehåll
Recharge

BMW:s nya eDrive – längre räckvidd och blixtsnabb laddning

Längre räckvidd, snabbare laddning och smartare energistyrning – här är allt du behöver veta.

BMW har utvecklat en ny batteriteknik baserad på 800V-arkitektur, vilket inte bara möjliggör snabbare laddning utan även längre räckvidd.

De nya cylindriska battericellerna har 20 procent högre energitäthet och integreras direkt i batteripaketet enligt ”cell-to-pack”-principen. Det innebär att batteriet kan byggas mer kompakt och effektivt.

En annan intressant nyhet är att laddning i båda riktningarna blir standard. Det betyder att bilen inte bara kan laddas, utan också kan skicka tillbaka ström till elnätet eller andra enheter – en funktion som kan bli användbar i framtidens energisystem.

Läs också: Nu rullar de första BMW Neue Klasse-bilarna ut från fabriken

Intelligent energistyrning

En central del i den nya tekniken är BMW Energy Master, en intelligent styrenhet som hanterar energiflödet i bilen. Den ser till att hög- och lågspänningssystemen fungerar effektivt och att elmotorn får den kraft den behöver.

Energy Master möjliggör också mjukvaru uppdateringar på distans, vilket gör att bilen kan förbättras över tid utan att behöva besöka en verkstad.

BMW Energy Master-styrenhet i metall med anslutningar och ventiler
BMW Energy Master – den intelligenta styrenheten som optimerar energiflödet i Neue Klasse-modellerna. Foto: BMW Group.

Två olika motoralternativ

BMW introducerar även två olika typer av elmotorer i sitt nya system:

  • Synkron motor utan permanenta magneter (EESM) – här genereras magnetfältet i rotorn genom elektriska lindningar, vilket ger hög verkningsgrad och bättre optimering av kraften.
  • Asynkronmotor (ASM) – en mer kompakt och kostnadseffektiv motor där magnetfältet induceras i rotorn av statorn. Det ger flexibilitet i drivlinan och möjligheter till olika konfigurationer.

Minskad energiförlust och ökad effektivitet

Utöver förbättrad prestanda innebär den sjätte generationens eDrive också:

  • 40 procent lägre energiförlust jämfört med föregående generation.
  • 20 procent lägre produktionskostnad.
  • 10 procent lägre vikt.
  • 20 procent högre total verkningsgrad jämfört med dagens BMW-elbilar.

BMW planerar att tillverka de nya högspänningsbatterierna i fem fabriker som är strategiskt placerade nära deras existerande anläggningar. Serieproduktionen av de nya elmotorerna drar igång i Steyr, Österrike, under sommaren.

Vad betyder det här för elbilsmarknaden?

BMW:s Neue Klasse-modeller förväntas sätta en ny standard inom elbilssegmentet.

Med längre räckvidd, snabbare laddning och intelligenta energilösningar blir de ett intressant alternativ för både nya och etablerade elbilsförare.

Den första modellen i serien går i produktion senare i år i Debrecen, Ungern, och kommer att ge en försmak av BMW:s framtida elbilar.

Så vad säger du – är BMW:s senaste elbilsnyhet något som kan få dig att överväga ett byte?

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Riccardo Milani / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.