På uppdrag av EU-kommissionen har en grupp forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg undersökt tillgången och efterfrågan på kritiska metaller som behövs för elektrifiering.
– EU har ett starkt importberoende av dessa metaller eftersom utvinningen är koncentrerad till ett fåtal länder som Kina, Sydafrika och Brasilien. Den bristande tillgängligheten är både ett ekonomiskt och miljömässigt problem för EU, och riskerar att fördröja omställningen till elbilar och miljömässigt hållbara tekniker, säger Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid Chalmers tekniska högskola och tillägger:
– Eftersom många av metallerna också är ovanliga riskerar vi dessutom, om vi inte lyckas ta vara på det som redan finns i omlopp, att försvåra tillgången för framtida generationer.

Ökad återvinning räcker inte till
Några av de sällsynta metallerna är dysprosium, neodym, mangan och niob. I dag sker återvinning av dessa metaller endast i liten omfattning.
– Om återvinningen ska öka behöver bilarna vara designade så att dessa material kan tas tillvara, samtidigt som incitament och flexibla processer för mer återvinning behöver finnas på plats. Och så ser det inte ut idag, säger Maria Ljunggren.
Men även om återvinningen skulle öka så räcker inte tillgången till – och att skala upp produktionen går långsamt.
Forskargruppen har studerat data från 2006 och framåt.
– Neodym och dysprosium har ökat med runt 400 respektive 1 700 procent i nya bilar under perioden, och detta redan innan elektrifieringen slagit igenom. Därför behövs mer fokus på hur vi kan ersätta dessa metaller med andra material. Men på kort sikt är det nödvändigt med en ökad utvinning i gruvor om elektrifieringen inte ska bromsas, säger hon.
Allvarligt läge, men svensk fyndighet ger hopp
I början av året berättade det svenska gruvbolaget LKAB om en stor fyndighet med sällsynta jordartsmetaller i Kiruna. Mer än en miljon ton mineraler har identifierats.
– Det är väldigt intressant, inte minst när det gäller fyndet av neodym som används i magneter i bland annat elmotorer. På sikt kan det förhoppningsvis bidra till att vi blir mindre importberoende, säger Maria Ljunggren.
Läs även: Toyota varnar för snabb omställning till elbilar
”Vi har inte tillräckligt med batterimaterial för att enbart ha elbilar”