
Sanslöst dumt, omdömeslöst eller enbart sexistiskt? Ni får själva fundera ut hur den här ”reklamkuppen” ska rubriceras. Det ryska företaget AdvTruck.ru har skapat ett nytt annonsformat där man istället för stora, fasta reklamskyltar använder sig av skåpsidorna på lastbilar.
För att marknadsföra sig själva och det nya sättet att göra reklam använde sig AdvTruck av det äldsta och mest uttjatade knepet: nakenhet. Ett par stora silikonbröst fotograferades och den diskreta reklamrubriken ”De drar åt sig blickarna” placerades i ett halv genomskinligt fält rakt över bröstvårtorna tillsammans med adress och telefonnummer.
Hur många i Moskvatrafiken som verkligen hann skriva ner adress och telefonnummer vet vi inte. Men i samma stund som lastbilarna rullade ut började det ske trafikolyckor. Enligt uppgifterna i brittiska tidningen Daily Mail var det ett 30-tal lastbilar som hade reklamen och körde runt i Moskva. Polis larmades ut till olyckorna och snart nog förstod man sambandet mellan alla olyckor och den nakna reklamen.
Moskvapolisen stoppade lastbilarna och beordrade tillbaka dem men skadan var reda skedd. Enligt uppgifterna från Moskva rapporterades 517 trafikolyckor på grund av (manliga) bilföraren som förlorade uppmärksamheten.
Enligt en talesman för AdvTruck var syftet med reklamen att skapa uppmärksamhet kring det nya annonsformatet. Snart nog blev man också nerringda av bilförare som krävde kompensation för de skador som reklamen orsakat. Är all reklam bra reklam? Nja, kanske inte all reklam, trots allt…
Källa: