BYD, världens största tillverkare av elbilar, vill ta ett rejält kliv framåt på den europeiska marknaden. Under en pressbriefing i Bryssel avslöjade företagets Europachef Stella Li att BYD nu planerar att bygga ett eget nätverk av ultrasnabba laddstationer på kontinenten, med en laddkapacitet på upp till 1 megawatt. Det rapporterar Automotive News Europe.
Det här kommer att förändra spelplanen och stärka konsumenternas förtroende för elbilens räckvidd och användbarhet, säger Li enligt nyhetsbyrån Belga.
Samarbete med lokala aktörer
Nätverket ska byggas i samarbete med lokala infrastrukturföretag, samtidigt som BYD:s egna återförsäljare får snabbladdare installerade. Tekniken bygger på så kallade megawatt flash chargers, som i teorin kan leverera upp till 400–470 kilometers räckvidd på bara fem minuter – förutsatt att bilen är kompatibel.
Lanseringen sammanfaller med att BYD:s nya Super e-plattform rullas ut i Europa, med modeller som Han L och Tang L i spetsen. I Kina har man redan visat upp ett liknande system som klarar 40 mil på fem minuter.
Vill konkurrera med Ionity
BYD:s satsning sker samtidigt som flera andra aktörer trappar upp. Ionity, som stöds av bland andra BMW, Mercedes och Volkswagen, planerar att börja installera 600 kW-laddare i Europa under 2025. BYD vill ta nästa steg direkt.
Laddnätet är en del av bolagets större tillväxtplaner i Europa. Under 2025 invigs företagets första europeiska bilfabrik i Ungern. Försäljningen har dessutom tagit fart – från 10 453 bilar under årets fyra första månader 2024 till 41 409 samma period i år, enligt siffror från Dataforce som Automotive News Europe hänvisar till.
Enligt Stella Li ökar försäljningen just nu med cirka 10 procent i månaden.
Läs även: Fyra laddbolag bildar Spark Alliance – största nätverket i Europa
Vad innebär det för elbilsköparen?
Snabbladdning i megawattklassen kan bli ett psykologiskt genombrott. Även om få förare har behov av så snabba laddtider i vardagen är upplevd laddtid fortfarande ett stort hinder för elbilens bredare genomslag.
Genom att närma sig tanktiden för bensinbilar, och samtidigt bygga ett eget laddnät, vill BYD ta kontroll över hela kundupplevelsen – från fordon till infrastruktur.
Detaljer om exakt tidplan och geografisk täckning för det nya laddnätet väntas presenteras senare under året.