Hoppa till innehåll

Cadillac F1 vill ha amerikansk förare – FIA stoppar drömmen

Cadillac vill ha en amerikansk förare när de gör F1-debut 2026. Men FIA:s superlicensregler sätter käppar i hjulen – är det dags för förändring?

Cadillac F1 Team har nu formellt fått sin plats på F1-gridden 2026 och har påbörjat arbetet med att bygga sitt team. Under en presskonferens efter bekräftelsen fick teamets tekniska chef, Graham Lowdon, frågor om förarvalet – och han gjorde det tydligt att en amerikansk förare är något de gärna skulle se.

– Vi kommer att välja förare på merit. Men det finns ingen anledning att en amerikansk förare inte skulle kunna väljas på just den grunden, säger Lowdon.

Han betonade dock att de ännu inte har varit aktiva på förarmarknaden, eftersom deras F1-inträde först nyligen bekräftades.

Colton Herta på radarn – men saknar superlicens

IndyCar-stjärnan Colton Herta har länge kopplats till en framtida F1-plats och har tidigare testat för McLaren. Han ses som en naturlig kandidat för Cadillac, men hans brist på superlicenspoäng kan bli ett hinder.

– Vi kan inte välja en förare som inte har tillräckligt med superlicenspoäng, det är den verklighet vi måste förhålla oss till, fortsätter Lowdon.

Herta har tidigare försökt kvalificera sig för en F1-plats, men FIA:s poängsystem har gjort det svårt för IndyCar-förare att nå upp till kraven. Trots att han har tävlat på hög nivå i flera år saknar han fortfarande de 40 poäng som krävs för en superlicens.

Om Herta inte får tillräckligt många poäng under 2025 kan Cadillac tvingas titta på andra alternativ – antingen en annan amerikan eller en mer erfaren F1-förare.

”Vi tittar på flera förare”

Förutom Colton Herta finns flera namn som kan vara aktuella för Cadillac. Förare som nämnts i spekulationer är Valtteri Bottas, Sergio Perez och Guanyu Zhou, där den sistnämnde har en historia med stallchefen för Cadillac-projektet, Graham Lowdon.

Lowdon jobbade senast som Zhous manager under hans år i Sauber. Han var också tidigare stallchef för Manor Marussia.

– Vi kommer att ha fullt upp med att prata med förare, och vi ser flera starka alternativ, säger Lowdon.

Graham Lowdon, teknisk chef för Cadillac F1, i samtal med Guanyu Zhou, reservförare för Ferrari och tidigare Sauber-förare. Bilden är tagen i en paddockmiljö med soligt väder, där båda bär solglasögon och teamkläder.”
Graham Lowdon, nu stallchef för Cadillac F1, i samtal med Guanyu Zhou. Den tidigare Sauber-föraren kopplas nu till en plats i det nya F1-teamet. Foto: Clive Mason / Getty Images.

Kan FIA ändra reglerna?

Frågan om superlicensen har varit omdebatterad under flera år, särskilt eftersom IndyCar förare får betydligt färre poäng än F2-förare. Under 2022 försökte Red Bull få undantag för Colton Herta, men FIA vägrade att ändra reglerna.

F1:s popularitet i USA har skjutit i höjden sedan Drive to Survive, men FIA:s superlicensregler gör det svårt för amerikanska förare att ta sig till F1.

Med ett amerikanskt team på gridden 2026 och F1:s växande popularitet i USA kan pressen på FIA att justera systemet öka. Frågan är om Cadillac och General Motors kan påverka beslutet – eller om de får leta efter en annan förare.

Vad tycker du?

Borde Cadillac satsa på en amerikansk förare, eller ska de välja den mest erfarna föraren oavsett nationalitet? Kommentera nedan!

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.