
Andra omgången av STCC på Falkenbergs Motorbana blev dramatisk och ovanligt tuff, något som i slutändan också skulle avgöra hela racet. Redan några sekunder efter start fick Fredrik Ekblom – då tvåa i mästerskapet – en knuff och gled hjälplöst ut i betongmuren, sämre kunde hans 200:e STCC-tävling inte ha börjat.
Den andra Volvoföraren Thed Björk hade inte heller turen med sig och körde av efter en hårdför knuff av Fredrik Larsson. Volvos hopp stod därför till Carl Philip, som startade från ruta ett (efter omvänd startordning) och lyckats stanna kvar i topp med riktigt bra fart i sin körning trots närgången uppvaktning bakifrån.
Från nionde position kom Fredrik Larsson och han körde sig upp genom fältet, ibland med närkontakt. Med några varv kvar lyckades Larsson komma förbi både Richard Göransson och Carl Philip Bernadotte och fick en liten lucka. Det såg flera gånger ut som om Göransson också skulle hitta lucka på Carl Philip men prinsen lyckades hålla sin bil så bred som det bara gick och kunde passera mållinjen som tvåa efter vinnaren Fredrik Larsson.
Domarna ansåg dock att Fredrik Larsson varit väl brutal i sina omkörningar och han fick ett strafftillägg på 30 sekunder. Carl Philip Bernadotte blev därför vinnare av det andra heatet, den första STCC-vinsten. Carl Philip är därmed på tionde plats i STCC. Hela dagens tävlingar på Falkenbergs Motorbana går att se på SVT Play (klicka för att hoppa dit i nytt fönster).
Prins Bertil (1912–1997) var den kunglighet som först fick benämningen ”motorprinsen” för sitt stora intresse för racing och tävlingsbilar. Talangen var det inget fel på och prins Bertil kunde ha fått köra Le Mans för Aston Martin på 50-talet, men hovet förbjöd sådana farligheter.
Säkerheten på den tiden var dålig, dödsolyckor inom motorsporten var inte ovanliga och prins Bertil fick finna sig i att vara ”reserv-kung” efter Gustaf VI Adolf då kronprinsen Gustaf Adolf omkommit i en flygolycka 1947. Den plikten skulle också förhindra prins Bertil att gifta sig med sitt livs kärlek, Lilian Craig, ända fram till 1976 trots att de träffats redan 1943.
Prins Bertils bilintresse gick i arv till nuvarande regenten Carl Gustaf och hans son prins Carl Philip följde tidigt med pappa på motorbanorna. 2008 började Carl Philip tävla på allvar, då i Porsche Carrera Cup och tog 2013 steget upp till kungaklassen (dålig ordvits) STCC då han engagerades som förare av Volvo Polestar Racing.


