Hoppa till innehåll

Australien i chock – även Toyota lägger ner

Efter att General Motors och Ford lämnat besked att de ska upphöra med biltillverkning i Australien kommer nu nästa chock – även Toyota ska lägga ner. Därmed finns det ingen inhemsk bilindustri kvar i Australien efter 2017.

En olycka kommer sällan ensam, brukar det heta. Men i Australien tycker man nog att olycksbeskeden från bilindustrin det senaste året varit många fler än vad man gjort sig förtjänta av.

I maj förra året deklarerade Ford Motor Company att man från och med 2016 ska upphöra med den för Australien så typiska bilmodellen Falcon. Detta efter drygt 50 års produktion av Falcon och en historik i Australien som Ford inledde redan 1925.

Ford satte stenen i rullning men i december 2013 meddelade även General Motors att man ska upphöra med sin bilproduktion i Australien, från och med 2017. Varumärket Holden behålls men blir i fortsättningen ”bara” Opel- och GM-modeller med nya emblem.

Redan när Ford deklarerade att man lägger ner sin produktion var många branschbedömare tveksamma till att det skulle kunna bli någon framtida lönsamhet hos alla de leverantörer som tillverkar fordonskomponenter till Ford, Holden och Toyota. Med både Ford och Holden borta torde det vara näst intill omöjligt för Toyota att fortsätta och idag måndag kom det besked som försatt de australienska bilbyggarna i chocktillstånd.

Toyota upphör med sin bilproduktion och motortillverkning i slutet av 2017. Skälen man anger är desamma som vi redan hört från Ford och GM: på den relativt lilla marknaden finns en stentuff konkurrens och lokal produktion missgynnas av en stark dollarkurs.

Totalt är det cirka 2.500 anställda hos Toyota som berörs vid fabriken och det kan bli ytterligare arbetstillfällen som försvinner då Toyota även ska rekonstruera sitt utvecklingscenter ”Toyota Technical Center Asia Pacific Australia”. ”Toyota Motor Corporation Australia, TMCA” blir i framtiden en renodlad försäljningsorganisation för Toyota och Lexus.

I Australien har Toyota byggt en mängd olika modeller och här etablerades 1963 den första fabriken som låg utanför Japan. Idag tillverkas Toyota Camry Atara i Australien, liksom Hybrid Camry och Aurion sedan. Men den bilmodell som förknippas mest med Australien och är väldigt populär, Toyota Land Cruiser, har faktiskt aldrig byggts i landet.

Förra året byggdes Toyotas bil ”nummer tre miljoner i Australien” men så mycket mer än så blir det alltså inte då fabriksdörrarna stängs definitivt i slutet på 2017.

Det innebär alltså att alla de tre stora biltillverkarna i Australien har beslutat sig för att lägga ner sin produktion. Därmed upphör Australien att vara en bilbyggarnation och ska efter 2017 importera alla personbilar, så som det var i bilismens barndom för drygt 100 år sedan. Några fler unika, högerstyrda bilar med V8-motorer och pickupflak får vi alltså inte se. Lite småtrist, trots allt…

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.