En era är över. Christian Horner har lämnat Red Bull Racing med omedelbar verkan, efter att ha lett teamet sedan starten 2005.
Samtidigt meddelar teamet att Laurent Mekies tar över som både verkställande direktör och stallchef för Red Bull Racing. Nyheten bekräftades i ett officiellt pressmeddelande under tisdagen.
Red Bull har tidigare uppgett att Christian Horner hade ett långtidskontrakt som sträckte sig till slutet av 2030. Att han nu lämnar med omedelbar verkan tyder på en dramatisk intern vändning.
Läs också: Ferrari vill värva Horner – Red Bull-bossen vägrar svara
Alan Permane blir stallchef
Som en del av organisationsförändringen har Red Bull även befordrat Alan Permane till stallchef för Racing Bulls, där han tidigare varit tävlingsdirektör. Permane har över 30 års erfarenhet från sporten, bland annat från Renault och Alpine.
– Jag känner mig hedrad över att få ta mig an rollen som stallchef och vill tacka Oliver och Helmut för förtroendet de visat mig, säger Alan Permane.
Laurent Mekies, som tidigare varit med och byggt upp Racing Bulls tillsammans med Peter Bayer, säger att han är stolt över vad teamet åstadkommit men ser fram emot det nya uppdraget.
– Det senaste året och ett halvt har varit ett privilegium att leda teamet tillsammans med Peter, säger Laurent Mekies om tiden i Racing Bulls.
– Det är en ära att ta mig an rollen som verkställande direktör och stallchef för Oracle Red Bull Racing, ett av sportens mest dynamiska och framgångsrika team. Tillsammans kommer vi att bygga vidare på det fantastiska arv som Christian lämnar efter sig, fortsätter Mekies.
Oliver Mintzlaff, Red Bulls chef för koncernprojekt och investeringar, tackar Horner i samma uttalande:
– Med sitt engagemang, sin erfarenhet och innovationsförmåga har Christian varit avgörande för att etablera Red Bull Racing som ett av de mest framgångsrika teamen i Formel 1. Tack för allt, Christian – du kommer alltid vara en viktig del av teamets historia.
En viktig aspekt av förändringen är hur maktbalansen inom Red Bull Racing nu kan komma att förändras. Tidigare hade Christian Horner i praktiken kontroll över hela organisationen – från teknik till personal och kommunikation.
Nu finns förhoppningar om att ansvaret delas upp tydligare mellan olika avdelningar och ledare, vilket kan ge mer fokus och stabilitet i varje del av teamet.
Läs också: Red Bulls systerteam byter namn – igen!
Ett val Red Bull tvingades göra
Att Horner lämnar kommer som en total överraskning mitt i säsongen. Någon officiell orsak har ännu inte angetts.
Horner har varit en av F1:s mest tongivande figurer och låg bakom Red Bulls sex konstruktörstitlar och åtta förarmästerskap – senast med Max Verstappen.
Men det är svårt att se någon annan rimlig förklaring än att Max Verstappen hotat att lämna för Mercedes – ett scenario som hade kunnat kasta in teamet i fullständig oreda.
Enligt uppgifter till auto motor & sport har stämningen inom Red Bull blivit allt mer spänd under säsongen. Det har förstärkts av teamets svaga form på banan och osäkerheten kring Verstappens framtid.
Läs också: Max till Mercedes? Verstappen öppnar för flytt – på ett villkor
Horner tappade stödet
Källor bekräftar att en rad möten hölls under Österrikes och Storbritanniens GP-helger, och att åtminstone ett av dessa involverade Max Verstappen och Oliver Mintzlaff – en tung aktör på bolagssidan inom Red Bull, som länge drivit på för ett skifte i teamets ledning.
Horners roll har tidigare verkat orubblig så länge han hade stödet från Red Bulls thailändska majoritetsägare Chalerm Yoovidhya, som grundade företaget tillsammans med Dietrich Mateschitz. Enligt tidigare uppgifter kunde inget beslut om att avsätta Horner tas utan Yoovidhyas godkännande. Nu tycks även det stödet ha försvunnit.
Som vi tidigare rapporterat har Red Bull haft svårt att locka till sig personer som faktiskt kan lösa de tekniska problemen med årets bil. Ett skifte i ledarskapet kan i bästa fall vända den trenden.
Till slut stod det sannolikt mellan Horner eller Verstappen – och att förlora Max, utan en annan superstjärna att bygga teamet kring, hade varit ett större avbräck. Det här beslutet sätter troligen punkt för spekulationerna om en flytt till Mercedes.