Hoppa till innehåll

Chrysler förbereder en försäljning av Dodge Viper

Under onsdagen meddelade Chrysler i ett pressmeddelande att man förhandlar om en försäljning av Dodge Viper. Utvecklingen av den femte generationen Viper blev nerlagd i våras och sportbilsikonen kan nu få fortsätta sin saga utanför Chrysler-koncernen. Under 2008 kom sportversionen Viper SRT-10 ACR och det blir förmodligen en final för sportbilsikonen, åtminstone i Chryslers regi. […]

Under onsdagen meddelade Chrysler i ett pressmeddelande att man förhandlar om en försäljning av Dodge Viper. Utvecklingen av den femte generationen Viper blev nerlagd i våras och sportbilsikonen kan nu få fortsätta sin saga utanför Chrysler-koncernen.

Chrysler förbereder en försäljning av Dodge Viper

Under 2008 kom sportversionen Viper SRT-10 ACR och det blir förmodligen en final för sportbilsikonen, åtminstone i Chryslers regi. Senaste generationen Viper är drygt två år gammal och Chrysler hade planerat för ett tidigt generationsskifte, men arbetet med ersättaren blev nerlagt under våren. KLICKA FÖR STÖRRE

Ryktena har cirkulerat ända sedan i våras men under onsdagen blev det offentligt: Chrysler förhandlar med ett externt företag och eventuellt innebär det att varumärket och tillverkningen av Dodge Viper säljs.
”Chrysler förbereder en revidering av strategin och möjligheterna för Dodge Viper”, heter det i pressmeddelandet. ”Beslutet kommer efter att vi ändrat våra planer och nu fokuserar på kärnverksamheten och ska förbättra lönsamheten.”
– Vi har fått ett förslag från ett externt företag och har beslutat oss för att lyssna på dem, bekräftade Chrysler LCC:s vd och styrelseordförande Bob Nardelli under onsdagen. Vi ska titta på möjligheterna och vårt syfte är att Viper ska kunna leva vidare och även se till att de som bygger bilen behåller sina jobb, liksom de hos underleverantörerna och eftermarknaden.
– Viper är en vital del av Chryslers historia och vi ska erbjuda ett bra, finansiellt stöd för att modellen ska kunna fortleva även utanför koncernen, fortsatte Nardelli.

Chrysler förbereder en försäljning av Dodge Viper

Motorn i SRT10 ACR är i stort sett oförändrad och det beror nog främst på att tio cylindrar, 8,4 liters motorvolym och 600 hk är fullt tillräckligt! Förändringarna består av nya karossdelar i kolfiber som ska förbättra de negativa lyftkrafterna, plus den gigantiska vingen som håller ner bakänden. ACR-kunden kan även välja till ett ”Hard Core package” som reducerar dämpmaterial, tar bort stereon och använder invändiga dörrsidor i kolfiber – 20 kilo sparas på det viset. KLICKA FÖR STÖRRE

Bob Nardelli underströk också ännu en gång att man måste fokusera på produktutveckling av Chryslers viktigaste modeller. I omedelbar närtid börjar fyra nya, viktiga modeller att säljas och det är Dodge Challenger, minivanen Journey, hybridversionen av suvmodellen Durango samt den helt nya pickupmodellen Dodge Ram. Mycket mer är på gång, men om de detaljerna var Nardelli av naturliga skäl mera förtegen.
Dodge Viper är inne på sin fjärde generation och ända sedan bilen först visades som koncept, på Detroit-salongen 1989, har den varit en ikon inom bilvärlden. Få bilmodeller har så snabbt fått en sådan upphöjd image som Viper, sannolikt för att den lånat en del av karaktären från den klassiska Shelby Cobra Daytona.

Dodge Viper har en intressant historik då bilen ursprungligen ritades som en vild idé, utan några ambitioner att nå produktion. Den legendariske Carroll Shelby, ”pappa” till så många muskelbilsmodeller, jobbade under 80-talet för Chrysler och han var med och petade på designen. Bob Lutz, en annan legend inom bilindustrin, jobbade också för Chrysler vid den här tiden och han såg till att Chryslers designstudio tog fram en lermodell av Vipern. Resultatet var så lovande att man byggde en konceptbil som premiärvisades på Detroit-salongen 1989 och efter det kunde Chrysler inte stå emot publiktrycket. Första bilarna levererades i januari 1992.
Arbetet med femte generationen Viper startade under 2007 och gick internt under namnet ZC-D27. Viper var en av tre nya sportbilar som utvecklats parallellt av Chrysler. Alla de här tre bilarna stoppades under början av 2008, helt enkelt därför att Chrysler inte hade råd att ”offra” skickliga ingenjörer på utvecklingen av bilar som skulle säljas i så små serier. Som vi tidigare har berättat har Chrysler sjösatt en plan för rekonstruktion som går under namnet Genesis och den syftar till att banta och effektivisera hela koncernen.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.