Högsta domstolen i USA har undanröjt det sista hindret för att Chrysler LLC ska kunna ombildas. Fiat tar därmed över en minoritetspost av Chrysler och ska leda företaget ut ur krisen. Redan om 18 månader kan den första USA-byggda Fiaten rulla av bandet.
Rekonstruktionen av Chrysler LLC såg ut att vara klappad och klar för två veckor sedan, efter en oväntat snabb process på fyra veckor. Men då överklagade en pensionsfond i Indiana förfarandet och ansåg sig ha blivit missgynnat när Chrysler skrev ner sina gamla skulder. De överklagade till USA:s högsta domstol, Supreme Court, och hela slutförandet stannade upp i väntan på domstolsbeslutet.
Beslutet från högsta domstolen var enhälligt. Dessutom den första gången som någon fört sin klagan ända upp till högsta instans när det gäller USA:s regerings åtgärder för att reda upp konsekvenserna av lågkonjunkturen. En markering inför GM:s rekonstruktion.
Det beslutet kom sent under tisdagskvällen och högsta domstolen beslutade sig enhälligt för att inte ta upp klagomålen från Indiana. Därmed är det sista juridiska hindret undanröjt för att ett ”nytt” Chrysler ska kunna börja arbeta, nu i allians med Fiat S.pA. Chrysler väntas markera startskottet med en presskonferens under onsdag förmiddag, lokal tid.
Fiat tar över en ägarandel på 20 procent. USA och Kanada kontrollerar 12 procent av aktierna (i utbyte mot de lån man gett Chrysler) och för att klara Chryslers skulder till fackets pensionsfonder har de nu en ägarandel på inte mindre än 68 procent. När Chrysler förhoppningsvis återigen blir lönsamt är det tänkt att Fiat ska öka sin andel till 35 procent. Både bilarbetarfacket UAW och de nordamerikanska regeringarna vill nog också snabbt omsätta aktierna i pengar, vilket öppnar möjligheten för nya ägare att kliva in.
Under tisdagen försvann också de sista juridiska hindren för att Chrysler ska kunna decimera sitt återförsäljarnät i USA, som blivit alldeles för stort i förhållande till den krympande försäljningen (halverad, enbart under 2009). 789 bilhandlare mister sin Chrysler-försäljning och kan nu rea ut sina kvarvarande bilar eller överföra dem till Chrysler.
Sergio Marchionne är koncernchef för Fiat Group och han väntas även ta samma roll för ”nya” Chrysler LLC. Detaljerna om detta får vi reda på under onsdag kväll, då Chryslers (förmodade) presskonferens hålls. Med tanke på att Marchionne stormade in som en virvelvind i Fiat och skakade om hela företaget kan vi anta att de amerikanska cheferna går till jobbet med rätt nervösa steg den närmaste tiden …