Hoppa till innehåll

Ny cirkulationsplats ska minska rondellkaos i Sverige

En ny sorts rondell, kallad Hasselcirkeln, ska minska olyckor och missförstånd i svenska cirkulationsplatser.

Sverige har fler rondeller än någonsin – men reglerna är det många som fortfarande missförstår. Nu föreslår trafikexperter en ny sorts cirkulationsplats som kan minska både olyckor och irritation i trafiken.

– Tanken är att man väljer körfält före infarten och sedan håller sig i det hela vägen ut. Det minskar behovet av filbyten och därmed risken för incidenter, säger Sebastian Hasselblom, trafikanalytiker på WSP, som tagit fram den nya modellen, enligt DN.

Från förvirring till flyt

Den nya modellen kallas Hasselcirkeln och har inspirerats av turborondeller i Nederländerna. Istället för att flera filer flyter samman inuti cirkulationen delas körfälten upp tydligt med spärrområden.

Illustration som visar körfält och vägledning i Hasselcirkeln
Grafisk illustration av den nya rondellmodellen Hasselcirkeln, där filbyten inne i cirkulationen undviks. Bild: WSP/Hasselcirkeln (grafik)

Det gör att varje bilist vet exakt vilken fil som leder vart – redan innan de kör in i cirkulationsplatsen.

I dag är en vanlig källa till missförstånd det inre körfältet. Många förare vet inte om eller när de har väjningsplikt mot yttre filer vid utfart, vilket lett till ett stort antal mindre olyckor varje år.

Enligt statistik från Trafikanalys sker omkring 1 500 olyckor årligen i svenska rondeller.

– Med Hasselcirkeln minskar vi antalet filbyten inne i cirkulationen, samtidigt som vi förbättrar trafikflödet. Det gynnar särskilt godstransporter och kollektivtrafik, säger Hasselblom.

Från trafikljus till cirkulation

Umeå, som länge kallats Sveriges rondellhuvudstad med över 70 cirkulationsplatser, var en av de första svenska städerna att satsa på rondeller i stor skala.

Den första byggdes i början av 1990-talet – och ersatte ett system där rödljus ofta ledde till totalstopp.

– Förr kunde fotgängare bli påkörda trots att de hade grönt ljus. Nu tvingas bilisterna sakta ner vid övergångsställena, vilket ökat säkerheten, säger Marie Frostvinge, trafikplaneringschef i Umeå.

Hon menar att rondellerna, trots viss frustration bland inflyttade, har förbättrat trafiksituationen markant.

– Det är snarare så att vi får in önskemål om fler cirkulationsplatser än klagomål, säger hon.

Kan testas i Uppsala

Trots fördelarna finns ännu ingen Hasselcirkel byggd i Sverige. Men Trafikverket uppger att det finns planer på en pilotanläggning i Uppsala. Huruvida den nya modellen blir standard för framtida rondellbyggen återstår att se.

Enligt SCB fanns det år 2020 nästan 3 800 cirkulationsplatser i Sverige – en fördubbling jämfört med 2005. Västra Götaland toppar statistiken med 832 rondeller, följt av Stockholm och Skåne.

Om Hasselcirkeln lyckas minska både köer och krockar lär fler kommuner vilja följa efter.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Pixabay

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.