Hoppa till innehåll
Recharge

Citroën C3 Aircross med plats för 7 – nu med svenska priser

Frankrikes senaste stolthet bjuder på flera olika drivlinor – eldrift, hybriddrift och ”hederlig” förbränningsdrift. Dessutom till priser lägre än vår humor.

John Sempill

Den lillstora suven Citroën C3 Aircross är en familjebil trots sina ödmjuka dimensioner, med plats för upp till sju personer. Den långa hjulbasen ger lite mer flexibilitet vad gäller utrymmen och rent visuellt råder det ingen tvekan om att det är en Citroën. 

– Nu vässar vi vårt produktutbud med en av marknadens mest kompakta suvmodeller – som dessutom har plats för upp till sju personer, säger Otto Andersson, Product Manager, Citroën Sverige.

– Nya Citroën C3 Aircross kommer lanseras som elbil, med förbränningsmotor och som hybrid, till riktigt bra priser. Så det här är definitivt en modell som kommer passa väldigt många av våra kunder.

”Riktigt bra priser” får vi ändå lov att säga att det är i detta fall.

– De svenska priserna börjar från 239 900 kronor för den som väljer versionen med förbränningsmotor, och från 279 990 kronor för den som väljer den självladdande hybriden, fortsätter Otto Andersson.

Den renodlade elbilen får ett pris från 334 990 kronor. Gällande utrustning erbjuds paketen You och You Plus över hela utbudet.

Hos hybriden – som erbjuder elektrisk körning i låga hastigheter – finns även tillvalet Max-paketet. Inga mosade burgare, men däremot konstläder, tvåfärgat tak och parkeringssensorer fram och bak. 

– Beställningarna har öppnat och de första kundleveranserna förväntas ske i början av 2025, avrundar Otto Andersson.

ModellLanseringspris
C3 Aircross YOU PT 100239 990 kr
C3 Aircross YOU PLUS PT 100264 990 kr
C3 Aircross YOU Hybrid 136 AUT279 990 kr
C3 Aircross YOU PLUS Hybrid 136 AUT304 990 kr
C3 Aircross MAX Hybrid329 990 kr
ë-C3 Aircross YOU334 990 kr
ë-C3 Aircross YOU PLUS359 990 kr
ë-C3 Aircross MAX384 990 kr
Källa: Citroën

Läs även:

Citroën C3 Aircross får flera drivlinor

PROV: Är Citroën C5 X laddhybrid något helt nytt?

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Stellantis/Citroën

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.