Mikael Johnsson har provkört nya Citroën DS3. En tuff liten fransos som ger sig in i getingboet bland storstadschica småbilar.
Motorprogrammet omfattar två dieslar på 90 respektive 110 hästkrafter och tre bensinare som ger 95, 120 respektive 150 hästar.
Första intrycket?
Jag tycker den är riktigt snygg. Den ser tuff ut och hävdar sig väl mot konkurrenterna i klassen – den för små och lyxiga designbilar – till dem räknar jag främst Mini, Alfa Mito och Fiat 500. Storleksmässigt ligger den mellan Mini och Mito. Den är väldesignad och lyser i glada färger. Precis som några av konkurrenterna kan man välja en avvikande färg eller mönster på bland annat tak och backspeglar. Det finns även valmöjligheter som kromade detaljer och andra utsmyckningar. Valfrihet är ordet. Men trots vissa likheter med konkurrenterna känns den egen, jag tycker Citroën har hittat egna snygga former på ett beprövat koncept.
Testförare Mikel Johnsson gillar interiören, både material och design. Dessutom är det riktigt rymligt i framsätet.
Invändigt?
Jag gillar interiören skarpt. Det är ett stort lyft från äldre småcittror. Den har en riktigt läcker insida med fina material och snygg design. Jag skulle vilja säga att den nästan är ikapp klassledaren på detta område, Mini. När man ser den färgglada instrumentpanelen tänker man direkt på Fiat 500, men intrycket är betydligt sportigare, dessutom slipper man Fiatens hopplösa sittställning – ja i alla fall för oss som är runt 180 cm.
Den är faktiskt överraskande rymlig fram. Baksätet är däremot inte lämpligt för oss som är 180 cm, där blir det problem med takhöjden. Baksätet är dock betydligt rymligare än i Mini – det är som Mitos skulle jag säga. Bagageutrymmet är större än de tre konkurrenternas.
Motor och köpegenskaper?
Det här är ju en bil som förmodligen kommer att väljas främst av stadsbor och därmed köras mest i stadstrafik. Jag har hittills nästan bara kört i den minst sagt krävande Paristrafiken, och det gick bra. Den har en smidig drivlina och bra runtomsikt – åtminstone tillräckligt bra sikt. Bilen jag sitter i har den största motorn, en 1,6 liters bensinturbo, och den känner man igen från bland annat Mini Cooper S. Den har ett bra bottendrag, utan någon explosion på toppen. Det är helt enkelt en motor som gör det lätt att köra piggt och raskt utan att varva ur.
Noterbart är dock att de officiella förbrukningssiffrorna är högre än för Mini, trots att vikten är samma, eller till och men något lägre.
Något som överraskade?
Ja den sexväxlade lådan. Den var väldigt fin och överraskade positivt.
Slutligen
Bilen jag just har kört är ju toppmodellen – men… Man märker att det bara är den starkaste av de "vanliga" modellerna. Den känns liksom lite tillbakahållen. Och mycket riktigt, projektledaren för DS3 hälsar att det redan på Genèvesalongen i början av mars kommer att visas en ännu sportigare variant med runt 200 hk.
Svensk försäljningsstart i maj och den kommer att kosta från cirka 150.000 för minsta motoralternativet upp till cirka 200.000 kronor. Observera dock att de svenska priserna inte är klara utan att detta är ungefärliga priser.
Missa inte en mer detaljerad provkörning i auto motor & sport nummer 5.