Den tyska bilistorganisationen ADAC har tittat närmare på systermodellerna Citroën Nemo Multispace, Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee. Utan ESP visar sig modellerna vara farliga vid en undanmanöver – Nemo rullade under älgtest.
En snabb undanmanöver är allt som behövs för att Citroën Nemo Multispace ska rulla upp på taket. Händelseförloppet finns videofilmat på ADAC:s hemsida, som nås genom att klicka på bilden ovan.
Att antisladdsystem, ESP, är effektiva har vi rapporterat om flera gånger i auto motor & sport. När det gäller att minska antalet dödsolyckor är antisladdsystem närmast förbluffande effektiva – faktiskt på samma nivå som säkerhetsbälten.
Men vad gör man om en bilmodell saknar ESP? Kör vidare ändå? Vårt grundtips är förstås att undvika köp helt och hållet, välj en annan modell i samma segment som har ESP och gör även detta vid begagnatköp. Sverige är världsledande när det gäller andelen ESP vid nybilsköp, i november förra året var 98 procent av alla bilar som köptes utrustade med antisladdsystem.
Fortfarande finns det dock en del bilmodeller kvar som inte har ESP och i några få fall finns det inte ens som tillval. Märkligt nog eftersom flera av dessa bilar verkligen skulle ha nytta av ESP, något som tyska bilistorganisationen ADAC fick en hårdhänt påminnelse om nyligen.
Systermodellerna Citroën Nemo Multispace, Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee (på bilden) kom 2008 och säljs företrädesvis som transportbilar. Även versioner som familjekombi erbjuds – dock inte i Sverige, att döma av respektive företags hemsidor.
ADAC testade systermodellerna Citroën Nemo Multispace, Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee och genomförde bland annat ett så kallat "älgtest". Vid älgtest simulerar man en undanmanöver där förare kör åt sidan och sedan snabbt försöker återgå till sin ursprungliga fil. Hastigheten ökas gradvis tills bilen inte går att kontrollera längre.
Ingen bil ska dock tappa kontrollen så mycket vid en undanmanöver att den voltar, något som skulle kunna få ödesdigra konsekvenser vid ett verkligt olyckstillbud. Men när ADAC testade Citroën Nemo Multispace var det precis vad som hände, bilen gick upp på två hjul, voltade och gled vidare på taket. Artikeln om testet finns på ADAC:s hemsida, klicka på denna länk.
Efter denna våldsamma utgång avbröt ADAC testet med systermodellen Peugeot Bipper Tepee, som inte heller har ESP, av säkerhetsskäl. Den Fiat Qubo som man hade på plats var dock utrustad med ESP (tillval) och den klarade älgtestet utan att volta.
I ett uttalande sa en av Citroëns talesmän att man betraktar älgtest som "mycket extremt" och det ingår inte i Citroëns testförfarande eftersom det inte speglar normal körning. Däremot medger man att standardmonterad ESP är något som verkligen måste övervägas, på samtliga modeller. ESP ska bli standard på Citroën Nemo och Peugeot Bipper Tepee senast hösten 2011.
Uttalandet från Citroëns att älgtest inte ingår i normalt testförfarande får sorteras in i kategorin "corporate bullshit" då ingen är omedveten om att tidningar använder metoden som ett standardmässigt sätt att utvärdera den aktiva säkerheten. Och inte någon inom bilindustrin har glömt vad som hände med Mercedes säkerhetsimage när A-klass voltade vid lanseringen 1997.