
Produktionen av Ford Mustang i sin sjätte reinkarnation (provkört i ams 23/2014) startade redan i augusti borta i USA men det har varit helt tyst om en prestandaversion – fram till i dag.
Men idag har Ford lagt ut en reklamfilm med klipp från motorsportvärlden som följs av en kort glimt av en ny motorkåpa. Bakom kåpan döljer sig Fords nya muskelmaskin, en högvarvig 5,2-liters V8 på (gissningsvis) minst 600 hästkrafter med samma typ av vevaxel (flat plane) som racerbilsmotorer brukar använda.
Anledningen till att Ford valt just 180 graders tändföljd är att V8-motorer med denna typ av vevaxel kan varvas högre och ändå bli mer bottenstarka. Nackdelen, kraftigare vibrationer, bemästrar Ford enligt uppgift med en ”stötdämpare” på vevaxeln.
Fords nya muskelbil kommer sannolikt att få heta Mustang GT350 och namnet spinner på den 1969 års Mustang Boss 302, en speciell och av många dyrkad prestanda- och tävlingsversion av Mustang.
Därför ligger det också nära till hands att tro att den nya Mustang GT350 (klassiskt modellnamn hos Shelby) också kan komma att användas som tävlingsbil, kanske i amerikansk GT-racing.
På gatversionerna kan vi vänta oss diverse aerodynamiska små hjälpmedel som vinge och spoilerläpp. Sannolikt är också chassit noga genomarbetat med en fjädrings- och stötdämparsetup som duger även på racerbanan.
Vi lär få fler små reklamfilmer med ytterligare detaljer på nya Mustang GT350 under dagarna fram till den 17 november – det datum som Ford just nu vill att vi ska komma ihåg.
Nya Ford Mustang som redan byggs i USA kommer till Sverige i vår och ska säljas i Fordhandeln. En vanlig, V8-försedd ”Musse” tros landa med ett instegspris under 400 000 kronor – eller strax under 350 000 kronor för en miljövänligare ”EcoBoost-version”.
