Du har redan förnedrat de italienska fullbloden på banträffarna men tycker att din Corvette Z06 behöver förnyas? Då ska du slå till på nya ”Carbon Limited Edition” som ståtar med samma chassi och keramiska bromsar som ZR1. Men skynda!
Chefsingenjören Tadge Juechter hävdar att specialmodellen kan kapa upp till tre sekunder per varv på tekniskt utmanande banor som Laguna Seca, jämfört med en ”vanlig” Z06. KLICKA FÖR STÖRRE
Med sin 7,0-liters V8 på 512 hk är Corvette Z06 blixtrande snabb för rena reapriset, jämfört med de italienska och tyska fullbloden. Men för den som vill kapa ytterligare några sekunder runt favoritbanan finns det nu en ny – men begränsad – valmöjlighet: ”Carbon Limited Edition”. Specialmodellen har det mesta av chassi och bromsar hämtade från den kompressormatade ZR1.
På Carbon Limited Edition hittar vi samma keramiska Brembo-skivor som på ZR1 samt 20-ekrade 19 (fram) och 20 (bak) tums fälgar. Michelin PS2 däck är standard. Stötdämparna från ZR1 lyfts också över med sin ”Magnetic Selective Ride Control”. V8:an på 7,0 liter lämnas orörd men får ett speciellt ”kolfiberlock” över sig för att markera att detta är en specialmodell.
Bakom de 20-ekrade fälgarna skymtar de mörkgrå, keramiska bromsskivorna från Brembo tillsammans med bromsoken i samma färg. Något säger oss att det finns ett skäl till att man inte nämner något om priset på den här specialmodellen. Rätt dyr, förmodligen. KLICKA FÖR STÖRRE
Den nya modellen ska bara levereras i två kulörer: Inferno Orange och Supersonic Blue. Svarta huvudstrålkastare och sidobackspeglar är standard, liksom samma typ av frontspoiler och motorhuv som finns på ZR1.
För de som är sugna på detaljerna har man skapat nya ”paket” där de mekaniska detaljerna ingår till vanliga Z06, respektive där de exteriöra delarna ingår. Paketen går även att kombinera. Specialmodellen Carbon Limited Edition ska byggas i 500 exemplar och börjar levereras, liksom de nya utrustningspaketen, till sommaren.