I intervjuer med Automotive News och Bloomberg berättar Ferraris vd Benedetto Vigna om företagets elbilsplaner.
– Tesla var en väckarklocka. Förr hände saker för långsamt. Tesla skakade om branschen och accelererade processer och beslut. De var snabbare och smidiga, säger Benedetto Vigna.
Planen är att visa upp den helelektriska Ferrarin 2025 och börja leverera den året därpå.
– Elektrifiering är ett nytt sätt att ge våra kunder en unik körupplevelse, och jag tvivlar inte på att våra elektriska drivlinor kommer att ge kunderna samma spänning som förbränningsmotorer. Spännande körning är en kombination av faktorer: acceleration, g-krafter, ljud, växling och bromsning. Detta ändras inte om drivlinan är elektrisk, säger Vigna till Auto News.
Ferraris elbil kommer inte bli en praktisk a-till-b-bil utan en känsloväckande bil som ska ge en ”unik körupplevelse”, enligt Vigna.
”Blandning av teknik så länge det är möjligt”
Ferrari ser en fortsatt stor efterfrågan på förbränningsmotorer och kommer därför att erbjuda flera olika sorters drivlinor. Ett bevis på detta är att orderböckerna för suven Purosangue med förbränningsmotor fyllts fyra gånger snabbare än förväntat.
– Jag tror inte att ett företag som vi kan påtvinga kunderna något val, och det är därför vi kommer att fortsätta erbjuda en blandning av teknik så länge det är möjligt. Det betyder förbränningsmotorer, hybrider och helt elektriska modeller.
Ljudet är viktigt för körupplevelsen och Ferrari har patentsökt en metod för att fånga in ljudet från elmotorerna och spela upp det. Andra dokument visar ritningar på en sportbil med en elmotor för varje hjul och med plats för två personer.