Dacia gör sig redo för elbilseran, och ett av varumärkets viktigaste kort – Duster – står näst på tur, enligt uppgifter till Autocar. En eldriven variant av den populära crossovern är under utveckling och ska enligt företaget behålla modellens prisvärda, robusta karaktär. El-Duster får dessutom fyrhjulsdrift, tack vare en andra elmotor på bakaxeln.
Nyheten kommer i samband med att Dacia förbereder ett stort teknikskifte som ska presenteras i november. Då ska varumärket visa hur hela modellprogrammet successivt ska elektrifieras, utan att ge avkall på pris eller enkelhet.
Läs också: Är Lada T-134 en ny Niva eller kopia av Dacia Duster?
CMF-BEV-motorer möjliggör 4×4
Den kommande Duster EV bygger på den elanpassade CMF-BEV-plattformen som Dacia delar med Renault. Plattformen är en vidareutveckling av dagens CMF-B, och ligger till grund för elbilar som Renault 5 och kommande Twingo.
Tidigare har CMF-BEV endast anpassats för framhjulsdrivna modeller, men Renault visade nyligen en fyrhjulsdriven konceptbil baserad på samma teknik. Det bekräftar att en Duster med två elmotorer och elektrisk 4×4 är tekniskt möjlig, vilket Dacia nu bekräftar som en del av utvecklingsarbetet.
Läs också: Dacia Duster – helt ny modell efter 14 år
Duster EV får sällskap av fler nya modeller
Före Duster kommer Sandero att bli först ut bland Dacias storsäljare att få eldrift, när nästa generation lanseras 2027. Dacia planerar också en ny eldriven stadsbil som ersätter dagens Spring, men med europeisk produktion och bättre tekniklösningar.
Under 2026–2027 utökar Dacia sitt modellprogram i C-segmentet med två nya modeller, troligen först med förbränningsmotorer. Nya flaggskeppet Bigster har redan presenterats, och Duster EV kommer sannolikt att ansluta till det övre segmentet med ett av klassens lägsta pris för fyrhjulsdrift.
Parallellt fortsätter Dacia att sälja dagens Duster med förbränningsmotorer, och en hybridversion med elektrisk bakaxel lanseras senare i år som ett mellansteg mot full eldrift.
Läs också: Nya Dacia Duster – nu som hybrid
Produktion och pris
Några prisuppgifter eller lanseringsdatum för Duster EV har inte avslöjats. Men företaget understryker vikten av kostnadseffektiv produktion, där flera drivlinor kan byggas på samma produktionslinje.
Detta sänker kostnader och gör det möjligt för Dacia att fortsätta konkurrera i det lägre prissegmentet.
En eldriven Duster med fyrhjulsdrift får då möta konkurrenter som Fiat Grande Panda 4×4 och Toyotas kommande mini-Land Cruiser.