
Som vi kunde berätta för en månad sedan pekar allt mot att riksdagen snart stiftar en lag som förbjuder mobilprat och sms bakom ratten. En majoritet lär ställa upp bakom trafikutskottets förslag till ny lagstiftning för användandet av kommunikationsutrustning vid bilkörning (klicka för att läsa mer).
Sverige är ett av få länder i Europa som inte kräver till exempel handsfree i bilen vid mobilprat, eller helt förbjuder föraren att använda mobiltelefon. En anledning till det är att statliga väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, gjort flera rapporter till regeringen där man slagit fast att mobilprat utgör en allvarlig säkerhetsrisk i trafiken – men säger också att förbud inte leder till mätbara förbättringar. I de länder där mobilprat är förbjudet bakom ratten har det inte skett några förbättringar av säkerhetsnivån.
Det amerikanska försäkringsföretaget Erie Insurance har analyserat polisrapporter som beskriver olyckor med minst ett dödsfall. Rapporterna har skickats in till NHTSA (amerikanska ”Trafiksäkerhetsverket”) under 2010–2011.
Som vi kan se i listan nedan är användandet av mobiltelefon farligt, liksom händelser utanför bilen som gör att föraren tillfälligt tappar uppmärksamheten. Men det överlägset mest angivna skälet till en olycka är att föraren varit allmänt okoncentrerad och haft tankarna på annat håll.
Erie Insurance har tillsammans med andra trafikorganisationer drivit kampanjer i USA där man uppmanat bilförare och försäkringstagare att behålla skärpan bakom ratten. Att köra en bil kräver full uppmärksamhet, hela tiden. Ett sätt att hålla igång hjärnan är till exempel att ständigt formulera frågan ”vad händer om…” för att vara beredd på även det oväntade.
Vad tror ni läsare är bästa greppet för att minska antalet olyckor? Räcker det med förbud mot mobilprat bakom ratten eller borde Trafikverket bedriva kampanjer som i USA?
Vilka skäl angavs för att olyckan skedde?
1) Allmänt okoncentrerad, dagdrömde, 62 procent.
2) Använt mobiltelefonen, 12 procent.
3) Något utanför bilen distraherade, 7 procent.
4) Pratat med passagerare, 5 procent.
5) Sträckt sig efter föremål i bilen, 2 procent.
6) Ätit eller druckit, 2 procent.
7) Justerat värmen eller ställt om stereon, 2 procent.
8) Använt saker i bilen (till exempel justera backspegeln), 1 procent.
9) Flyttat saker i bilen, 1 procent.
10) Rökt i bilen, 1 procent.