

Vad händer när någon försöker sälja en typisk automatlåde-bil utrustad med manuell låda? Svar: Den står osåld. Länge. Nu är det väl ändå dags att någon förbarmar sig över denna klassiska tyska glidare, för visst är ju manuellt (nästan) alltid roligare än automat?
Det aktuella objektet är från 1992 och är bestyckad med en rak 3-literssexa och femväxlad manuell låda. Miltalet närmar sig 16.000, men bör kunna rulla mångdubbelt den sträckan om man pysslar om den ordentligt. Säljaren har gått ned i pris från 90.000 till 65.000 kr och är även öppen för byten.

Mercedes-Benz SL med internbeteckningen R129 tillverkades mellan 1989 och 2001. Den byggde vidare på W124 E-klass, men försågs även med motorer från W140 S-klass. R129 hade finesser som justerbara stötdämpare och en uppfällbar störtbåge som aktiverades om bilen var på väg att välta. Detta, i kombination med övrig säkerhetsutrustning, gjorde att Mercedes hävdade att R129 var världens säkraste bil, trots att den saknade tak.
Nu är den stora frågan: Vågar och vill du köpa en SL med manuell låda, eller ska det alltid vara automat på en glidarvagn?
Vinjetten Dagens köp är tänkt att ge lite perspektiv på begagnatköpet. Redaktörerna på auto motor & sport sätter själva upp riktlinjerna och försöker sedan hitta den mest udda eller roliga bilen. Ful eller snygg spelar ingen roll – men helst ska det vara en framtida klassiker.
• Frågan är – vad tycker du? Kommentarsfältet är öppet!