Hoppa till innehåll

Dagens köp: Ingen riktig cab, men nästan…

Targataket har gått från populär snackis till bortglömd 80-talsfluga och tillbaka igen. Här är sex roliga köptips på bilar som inte riktigt kan klassas som cabbar.

Att kunna njuta av vinden i håret är förstås cabrioletbilarnas främsta säljargument – en instängd coupé ersätts av oändlig takhöjd. Men alla vill inte köra en helt öppen bil, vissa nöjer sig med en stor taklucka. Då kommer targataket in i bilden.

Här är sex tips på hur du kan köra öppet i sommar, men ändå inte.
 

Dagens köp: Ingen riktig cab, men nästan...

Toyota Supra

Först ut är en Toyota Supra från 1990 som vi hittar i Åtvidaberg. Många japanska biltillverkare hoppade på targatakståget under 1980-talet med blandade resultat. Här får targataket plats i bagageutrymmet.

Dagens köp: Ingen riktig cab, men nästan...

Chevrolet Corvette

Hos General Motors verkar targataket har varit populärt, det finns både på Chevrolet Corvette och Camaro. I Örebro finns ett välutrustat exemplar från 2006.

Dagens köp: Ingen riktig cab, men nästan...

Honda Del Sol

Honda byggde en udda targabil under 1990-talet, nämligen Civic Del Sol eller CRX Del Sol. På klassiskt Hondavis var motorerna högvarviga och gav som mest 160 hästkrafter.

Dagens köp: Ingen riktig cab, men nästan...

Porsche 911

Porsche erbjöd tidigt en targaversion av 911:an, redan 1967. Sedan dess har 911 Targa varit valet för alla som vill åka öppet men som inte vill skryta med det.

Dagens köp: Ingen riktig cab, men nästan...

Nissan 300ZX

En semi-targa med två borttagbara sektioner i glas, men där en ”mittremsa” av plåt är kvar. En ägare sedan 1988 och enbart sommarkörd – hur låter det?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.