Lastbilen var lastad med åtta fabriksnya elbilar från Tesla.
– Vi kommer att försöka ersätta fordonen för våra tilltänkta kunder så snart vi kan. En mycket olycklig incident, bekräftar Teslas leveransschef Roshan Thomas på X.
Han ger också klarhet i vad som orsakade branden.
– Underleverantörens lastbil fattade eld först. Som tur är mår föraren bra, men tyvärr skadades Teslorna.
Fem gånger större brandrisk i avgasbilar
Vi har vid flera tillfällen skrivit om att brandrisken är högre i fordon som drivs med bensin eller diesel än för elbilar. Norges motsvarighet till MSB, DSB, räknar att brandrisken är fem gånger högre i avgasbilar.
– Det är dessutom mycket sällan som det är batteriet som är orsaken till en brand i elbilen, säger Jon Eirik Holst, sektionschef för elsäkerhet på DSB i ett uttalande.
Hans svenske kollega, brandingenjören Per-Ola Malmqvist håller med, men understryker också:
– Att lagra energi för framdrivning är alltid riskfyllt. Bensin kan antändas med gnistor, diesel kan antändas av varma ytor, LPG kan fylla lokaler med brandfarlig gas, CNG har trycktankar som kan explodera vid brand, vätgasbilar har högt tryck i tankar och lättantändlig gas och litiumjonbatterier kan ge stora flammor och explosiv gas.
Läs även: Studie: Elbilsbrand inte farligare än vanlig bilbrand – även i tunnel