Hoppa till innehåll
Recharge

Därför kan en ny elbil vara billigare att äga än en begagnad

Alrik Söderlind förklarar varför det kan vara både billigare och tryggare att beställa en helt ny elbil än att köpa en begagnad.

Gamla sanningar ställs på ända när det gäller många elbilar. Det gör att det kan blir billigare att köpa en ny elbil än en begagnad.

Den stora skillnaden mot bensin- och dieselbilar är att värdetappet inte avtar med åren. Den snabba teknikutvecklingen gör äldre elbilar oattraktiva, därför tappar många gamla elbilar värde i samma takt som nya.

En sanning som fortfarande håller är att värdeminskningen är den största kostnaden vid bilköp. Alrik Söderlind har analyserat vad det kostar att äga en Polestar 2 och det visar sig att värdeminskningen är 14 procent för en ny och 14,9 % för en äldre. Liknande ekonomiska förhållanden gäller även Volvo XC40/EX40.

I kronor och ören blir värdefallet mindre för den äldre bilen, men den drabbas å andra sidan av ökade kostnader för service och försäkring.

”Privatleasing en no-brainer”

Till detta kommer antingen ränta på billån eller den så kallade alternativkostnaden om man betalar kontakt – det vill säga den förlorade avkastningen på pengarna om man behållit dem på banken eller börsen.

Det finns också en risk att värdeminskningen blir större än förutsatt och du kan drabbas av reparationskostnader som varken täcks av garanti eller försäkring. Nyare elbilar kan också gå snålare.

– Privatleasing är i många fall en no-brainer just nu. Du slipper risken, får garanti och betalar ofta mindre än för en begagnad, säger Alrik Söderlind.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Polestar

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.