Hoppa till innehåll

Därför tog tyskarna över Englands risiga bilindustri

Den brittiska bilindustrin missköttes i många år och kördes till slut i botten. Räddningen kom från Tyskland – men hur gick det till? Här är historien om hur tyskarna räddade de bortglömda bilmärkena.

Därför tog tyskarna över Englands risiga bilindustri
Mini är ett lysande exempel på hur en tysk biltillverkare räddat en engelsk. Men Rover lyckades inte ens BMW rädda…

Efter andra världskriget hade England en blomstrande bilindustri och de flesta bilköpare valde en brittisk bil. Men sedan hände något. Under 1960-talet sjönk försäljningen och ett årtionde senare stod arbetarna oftare utanför fabriken och strejkade än inne i fabriken och byggde bilar.

När många av de små biltillverkarna slogs ihop till den stora British Leyland-koncernen trodde många att bilindustrin hade räddats. Men konkurrenterna från Tyskland och Japan tillverkade bättre bilar mycket effektivare. Visst fick de engelska biltillverkarna ibland till en riktig hit – bland annat Mini, men den såldes länge med förlust.

Trots att återuppbyggnaden av Tyskland tagit tid lyckades de tyska biltillverkarna köra om de brittiska. Nu är nästan alla engelska biltillverkare ägda av ett utländskt företag. Mini och Rolls-Royce gick till BMW, Bentley till Volkswagen och Land Rover och Jaguar till indiska Tata.

I den här dokumentärfilmen får vi se hur de brittiska biltillverkarna först gick på högvarv, för att några år senare gå på knäna, pressade av attacken från bland andra Volkswagen Golf.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.