Land Rover vässar sin mest extrema modell. Nya Defender OCTA Black är ett mörkt statement – brutal V8-kraft kombinerat med helsvarta detaljer från topp till tå.
Med helsvarta detaljer både utvändigt och invändigt, och samma 635 hästkrafter under huven, blir modellen en kraftfull ny tolkning av Defender-konceptet – både på landsväg och i terräng.
30 exteriöra komponenter har fått ytbehandling i Gloss Black eller Satin Black, och modellen erbjuds i färgen Narvik Black, Land Rovers mörkaste lack. Som tillval går det att välja en Matt Protective Film för ännu mer visuell tyngd.

Främre och bakre underskydd, exponerade bärgningsöglor, bogseröglans skydd och de fyra avgasutblåsen är alla utförda i svarta kontrastlackeringar. Även Land Rover-logotypen på grillen har fått ett mörkare uttryck – med svart bakgrund och inskription i mörk silver.
Till och med utvalda komponenter under bilen, såsom ljuddämparskydd och mittsektion, har fått svart finish. Fälgarna finns i 20 eller 22 tum, båda med svarta navkapslar och Shadow Atlas-emblem.
Bromsoken är Gloss Black med kontrasterande text i Sentient Silver. Här finns inte en kromdetalj i sikte.

Läs också: Land Rovers stora utmaning – vill vinna Dakar 2026
Mörk lyx i kupén
Interiören följer samma genomgående svarta tema. För första gången i en Defender används Ebony Semi-Aniline Leather kombinerat med Kvadrat, ett tekniskt textilmaterial som ger en mjuk men slitstark känsla.
Stolarna är nydesignade Performance-säten med nytt perforerat mönster och uppdaterade sömmar. Ryggstöd och armstödsfästen är i Carpathian Grey.

Instrumentpanelen har en Cross Car Beam i Satin Black Powder Coat, och som tillval kan kupén förses med Chopped Carbon Fibre – ett exklusivt kompositmaterial med lyxig känsla.
– Då många kunder eftertraktar helsvarta utföranden har designteamet tillämpat detta genomgående – både invändigt och utvändigt, säger Mark Cameron, Managing Director hos Defender.

Läs också: Nya Defender kan allt – och är snabbare än din sportbil
Samma prestanda men med mer stil
Tekniken under skalet är densamma som i vanliga Defender OCTA, vilket innebär att modellen drivs av en 4,4-liters Twin Turbo mildhybrid-V8 med 635 PS (627 hk). Den är också utrustad med 6D Dynamics-fjädring som kombinerar adaptiva stötdämpare med hydraulisk krängningskontroll, samt ett särskilt OCTA Mode för maximal kapacitet i terräng.
Det vet vi – vi har redan testat den vanliga OCTA – ett monster med sportbilskänsla i SUV-format. Läs hela provkörningen i nummer 8 av auto motor & sport 2025.
En unik funktion i OCTA-serien är Body and Soul Seats – en form av vibroakustisk teknologi där framsätena inte bara spelar upp – utan även återger musiken fysiskt genom ryggstödet. Du känner basen lika mycket som du hör den.
Systemet bygger på ljudsignaler från ett 700 W-system med 15 högtalare. Modellen har även fått senaste versionen av infotainmentsystemet, med en ny 13,1-tums pekskärm, ny LED-strålkastarsignatur fram och tonade bakljus med infällda linser.

Rock’n’roll-samarbete och nya färger
Lanseringen av Defender OCTA Black sammanfaller med att Land Rover blivit officiell fordonspartner till Oasis Live ’25 – den brittiska poprockgruppens comebackturné som omfattar 41 datum globalt. Defender OCTA Black kommer att transportera bandet under hela turnén.

Samtidigt utökas färgpaletten för vanliga Defender OCTA med nya kulörer som Sargasso Blue, Borasco Grey och – från slutet av 2025 – Patagonia White Matte Wrap. De tidigare färgerna Charente Grey och Petra Copper finns kvar i sortimentet.
Pris och lansering
Prislappen för Defender OCTA Black är ännu inte officiell, men eftersom den bygger på toppmodellen OCTA – som i Sverige kostar runt 2 miljoner kronor – kan man räkna med att Black-versionen hamnar ytterligare 100 000–200 000 kronor över, beroende på utrustningsnivå.
För ett fullt utrustat exemplar landar totalpriset sannolikt över 2,1 miljoner kronor. Modellen går att konfigurera nu och leveranser väntas påbörjas mot slutet av 2025.