
Idag kan vi konstatera att Marussia F1 skulle kunnat ha fortsatt att tävla – om alla fordringsägare haft lite mer is i magen.
De obetalda fakturorna på en halv miljard svenska kronor balanseras nämligen av den halva miljard teamet skulle fått som prispengar av Bernie Ecclestones FOM, Formula One Management, – om teamet hade fortsatt att tävla under 2015.
Nu rasade F-teamet ihop som ett korthus rent ekonomiskt under slutspurten av säsongen 2014 och konkursen är idag ett faktum. Listan över de företag som vill ha pengar av F1-teamet är lång.
– Lloyds TSB, 150 miljoner kronor.
– M Communications, 175 miljoner.
– Ferrari (motorer), 200 miljoner.
– McLaren Electronics, 85 miljoner.
– Pirelli (däck), 15 miljoner.
– Timo Glock (förare), 7 miljoner.
– Olika F1-banor, 10 miljoner.
– Brittiska skattemyndigheten, 15 miljoner.
Även Marussias brittiska F1-förare, Max Chilton, har fått vänta på sin lön. Hans krav på konkursboet är 21 miljoner kronor. En hygglig lön för att köra F1-bil – fast bara om man får ut den i reda pengar.
Och det kan Max Chilton inte räkna med. Tillgångarna i konkursboet är värderade till runt 35 miljoner svenska kronor men konkursförvaltaren räknar bara med att kunna få ut 15 miljoner idag.
Vilket inte är mycket med tanke på att förutom den halva miljard i obetalda fakturor som väntar på betalning är bolaget Marussia F1 skyldig ytterligare en kvarts miljard i andra åtaganden. Total skuldnota därmed; 194,7 miljoner brittiska pund.
Med dagens kurs cirka 2 529 miljoner svenska kronor. Två och en halv miljard kronor, alltså. Vem sa att motorsport inte är en dyr sport …?
