Hoppa till innehåll

Denna bepansrade Golf klarar av en AK-47-attack

Alla har vi olika behov. Vissa av oss lämnar bilen olåst medan andra känner på handtagen till varje dörr så fort man har parkerat.

John Sempill

För en del andra är säkerhet absolut viktigast – att känna att bilen skyddar om något skulle gå snett till. 

Här kliver SVI Engineering in med sin expertis inom bepansring. Deras senaste produkt är det skottsäkra utryckningsfordonet SVI AK47 Golf GTI. 

Bilen är i grunden en Volkswagen Golf GTI, generation åtta, som har tuffats till med skottsäkert skydd mot inte bara pistoler utan även automatkarbinen AK-47. 

Men för vem är den tänkt? SVI Engineerings utvecklingschef Nicol Louw, berättar. 

– I Sydafrika har det blivit tydligt att den ständiga kampen mot brottslighet behöver nya lösningar, säger Nicol Louw. 

– SVI AK47 Golf 8 GTI är just detta och utrustar utryckningsstyrkor – inom den privata säkerhetssektorn och så vidare – med prestandan och det väsentliga skyddet. 

För att uppnå högsta möjliga skydd har bilen bepansrats med 3,5 mm tjockt stål och lättviktigt ballistiskt glas. Med all nödvändig bepansring på plats går rutorna inte att sänka mer än halvvägs. 

Men vad är en säker bil utan en drivlina som fungerar? Här har SVI Engineering tänkt till och därmed skyddat särskilt kritiska delar. 

Startbatteriet har fått ett eget skydd och bilens fjädring och upphängning är ”uppgraderade” – mer än så förklaras inte. Allt som allt väger skyddsutrustningen 340 kg.

– Halvkombin passar väldigt bra som utryckningsfordon men erbjuds i regel endast med B4-bepansring, vilket gör de som sitter i bilen sårbara, tillägger Nicol Louw. 

– SVI AK47 Golf 8 GTI är vår lösning på problemet och kan mycket väl vara det snabbaste sättet att ta sig till brottsplatsen, utan att kompromissa om det ballistiska skyddet. 

Just denna version är den framhjulsdrivna Golfen, men ”tillvalspaketet” erbjuds även för fyrhjulsdrivna Volkswagen Golf R

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: SVI Engineering

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.