Hoppa till innehåll

Ödesdag för GM, Chrysler och Opel

Det pågår febril verksamhet på båda sidor om Atlanten för att rädda biljättarna GM och Chrysler. Onsdagen blir en ödesdag när beslut om ny ägare till Opel ska tas, samtidigt som Chrysler säljs till Fiat och GM måste få sina skulder avskrivna för att undgå konkurs. Förbundskansler Angela Merkel har jobbat för Opels överlevnad på […]

Det pågår febril verksamhet på båda sidor om Atlanten för att rädda biljättarna GM och Chrysler. Onsdagen blir en ödesdag när beslut om ny ägare till Opel ska tas, samtidigt som Chrysler säljs till Fiat och GM måste få sina skulder avskrivna för att undgå konkurs.

Ödesdag för GM, Chrysler och Opel

Förbundskansler Angela Merkel har jobbat för Opels överlevnad på heltid de senaste veckorna. På onsdagen bjuder hon till toppmöte i Berlin för att om möjligt komma fram till vilket av tre alternativ som hennes regering anser bäst för Opels framtid. Sista ordet har dock General Motors, vars toppchefer också är med på kvällsmötet.

Slutstriden om vem som ska bli huvudägare till Opel och dess brittiska systermärke Vauxhall inleddes på tisdagen. Då var Fiatchefen Sergio Marchionne inbjuden av tyska regeringen i Berlin för att i detalj förklara sin plan för att bilda ett nytt företag genom sammanslagning av Opel och Fiat. Samtidigt redogjorde de tre Opelspekulanterna för sina bud inför Opels anställda vid ett möte på huvudkontoret i Rüsselsheim.

På onsdag klockan 11.00 hålls i Berlin ett möte på ministernivå med Opelförsäljningen som ämne, och på kvällen har tyska regeringen bjudit in till toppmöte under ledning av förbundskansler Angela Merkel och näringsminister Karl-Theodor zu Guttenberg. Deltagare är representanter för de tre budgivarna liksom företrädare för den amerikanska regeringen och GM-cheferna Fritz Henderson och Carl-Peter Forster. Även regeringscheferna i de tyska delstater där Opel har fabriker, deltar i mötet.

Vid kvällsmötet kommer företrädare för de tre möjliga köparna att utfrågas var för sig.

Tyska regeringen har press på sig att ta ett slutligt beslut om vilken lösning för Opel man anser bäst, innan General Motors lämnar sin definitiva överlevnadsplan till den amerikanska regeringen senast den 31 maj. Detta eftersom ”Opelfrågan” är en väsentlig del av planen för GM:s framtid. Risken att GM försätts i konkurs (under ”chapter 11”) är stor, och i så fall är det extra viktigt att ägarfrågan för Opel är löst.

GM kan sättas i konkurs redan den här veckan

Under onsdagen är det sanningens minut för General Motors, som då måste visa att man har 90 procent av sina tiotusentals kreditgivare med på förslaget att avskriva fordringarna i utbyte mot ägarandelar i GM. Det handlar om 27 miljarder dollar, och enligt de uppgifter som sipprat ut under onsdag morgon lyckades man inte – som väntat – få godkänt av 90 procent av kreditgivarna. Därmed är risken för konkurs överhängande och ett beslut om rekonstruktion kan komma redan i slutet av den här veckan.

I överlevnadsplanen ingår också att bilarbetarfacket UAW ska rösta om att acceptera 39 procent av aktierna i GM som kompensation för avvecklade sjukförsäkringsfonder. Omröstningen skedde under tisdagskvällen och UAW har accepterat nya besparingar och att man byter hälften av skulderna mot aktier – vilket innebär att UAW:s pensionsfond blir ägare till 17,5 procent av det nybildade GM. GM har också gått med på generösa avgångsvederlag för de bilarbetare som väljer att frivilligt säga upp sig.

Amerikanska regeringen har hittills lånat ut 19,4 miljarder dollar till GM, och kommer enligt ekonomiska experter att behöva lägga in ytterligare 30 miljarder i verksamheten för att få den på fötter. Enligt experter som uttalat sig i Washington Post kan hela bilindustriomställningen – inklusive lån till Chrysler, underleverantörer och bilfinansieringsföretag – komma att kosta staten runt 100 miljarder dollar i stödpengar.

Ford motor company har hittills inte begärt något stöd från USA-regeringen.

Konkurrenten Chrysler befinner sig redan under konkursskyddet ”chapter 11”, och under onsdagen ska en konkursdomstol i New York besluta om försäljningen av Chrysler till Fiatkoncernen. Handläggningen av konkursen anses ha gått snabbt och nystarten för Fiat-Chrysler beräknas ske under juni.

Fiat köper i första skedet in sig med 20 procent i Chrysler, med option på 35 procent, och på längre sikt är det meningen att Fiat blir majoritetsägare. Under en övergångsperiod kommer facket UAW att indirekt äga 55 procent, som en kompensation för att medlemmarna avstått fordringar via sina hälsofonder.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.