Cadillac CTS har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden och mer ska det bli – här är nya CT Coupé Concept! Som vi kan se är detta en tidig version av den seriemodell som inte kan vara allt för långt bort. Cadillacs designer Ed Welburn har utlovat en bred palett av motorer och det innebär sannolikt både nya GM-dieseln på 2,9 liter och 250 hk, liksom den kompressormatade V8:an från Corvette ZR1 med 550 hk.
Cadillacs designer Ed Welburn presenterade nya CT Coupé Concept på Detroit-salongen under måndagen. En decimeter lägre takhöjd ger bilen en helt ny profil. KLICKA FÖR STÖRRE
Vi har sagt förut att Cadillac menar allvar med sin CTS och nu finns det ännu ett bevis på det. Under pågående bilsalongen i Detroit presenterar Cadillac sin nya ”CT Coupé Concept”. Eftersom Cadillac redan utlovat flera karossformer av CTS – det kommer sannolikt även en kombi – så är konceptbilen CT Coupé bara en nödtorftigt förklädd seriemodell. Introduktionen kan komma mycket snart, förmodligen redan till hösten.
Måttmässigt är CT Coupé Concept ungefär lika lång som en vanlig CTS och de två har samma hjulbas. Men den stora skillnaden är att CT Coupé Concept har hela 100 millimeter lägre takhöjd och vindrutan är lutad bakåt. Det ger en betydligt tuffare takprofil. I det här fallet saknas dessutom B-stolpe, som sig bör på en klassisk coupemodell (men som finns på de flesta coupéer som visats på sistone.
Karossen har arbetats om en hel del och bakljusen har fått LED-teknik. Vi får se om det följer med till seriemodellen, som sannolikt börjar säljas till hösten. KLICKA FÖR STÖRRE
Andra finesser på konceptbilen är 20-tums fälgar fram och 21-tums bak, de dolda dörrhandtagen är hämtade från XLR och öppningen kan ske med ett knapptryck
Designern Ed Welburn utlovar en bred palett motorer till CT Coupé och det innefattar förstås både den direktinsprutade 3,6 V6-motorn på 305 hk liksom nya GM V6-dieseln på 2,9 liter och 250 hk/550 Nm. Men vi kan även förvänta oss en sportversion liknande den CTS-V som nyligen presenterades.
Konceptbilen har rejäla hejdare, förmodligen hämtade från CTS-V som visades nyligen. KLICKA FÖR STÖRRE
Motorn i CTS-V är GM:s kompressormatade 6,2-liters V8:a LS9, alltså samma som i nyligen visade i Corvette ZR1. Cadillac har dock nöjt sig med en uppgiven toppeffekt på 550 hk (kanske är Cadillac blygsamma – Corvetten antas ju ha runt 650 hk?) och hela 745 Nm.
CTS-V har ett nyligen framtaget ”Performance Traction Management System”, ett antispinnsystem som är ställt för att stötta, inte hindra föraren med allt för häftiga ingrepp. Dessutom finns det elektroniskt reglerade stötdämparna, döpta till ”Magnetic Ride Control” samt sexkolvsok från Brembo och 19-tums fälgar med Michelin Pilot Sport 2 däck.
Räkna med att vi snart även kan se den här coupémodellen i Europa – med den nya 2,9-liters V6-dieseln. KLICKA FÖR STÖRRE
Cadillac CTS lanserades 2003 och då fick ett dåligt resultat när den testades för påkörning bakifrån av försäkringsinstitutet IIHS. Men inför det facelift som kom med årsmodell 2008 så har General Motors gjort sin hemläxa. När IIHS på nytt testade CTS blev det toppbetyg och bilen blev utnämnd till ”Top Safety Pick” i klassen stora lyxbilar (tillsammans med Volvo S80 och Audi A6).
Nyligen utnämnde också den amerikanska tidningen Motor Trend Cadillac CTS till ”Car of the year 2008”. Årets startfält var ett av de tuffaste någonsin med 18 bilar från Europa, USA och Asien.