Audi-koncernen – där även Bentley och Lamborghini ingår – sålde totalt 389 000 bilar under första kvartalet 2025. Lamborghini stod bara för 2 967 av dem. Ändå blev det italienska märket nästintill ensamt ansvarigt för lönsamheten.
Lamborghini drog in 248 miljoner euro i rörelsevinst – motsvarande cirka 2,85 miljarder kronor – vilket var 46 procent av hela koncernens vinst. Det innebär att varje såld Lamborghini i snitt genererade över 960 000 kronor i rörelsevinst.
Som jämförelse tjänar koncernen bara runt 16 000 kronor per bil i snitt. En enda Lamborghini är över 60 gånger mer lönsam än koncernens snittbil.
Urus är märkets pengamaskin
Det är framför allt en modell som står bakom vinsten: SUV:en Urus. Av Lamborghinis 2 967 leveranser stod Urus för 2 088 stycken – och ensam för 2 miljarder kronor i rörelsevinst.

Den modellen genererade:
- 70% av Lamborghinis totala vinst
- 32% av hela Audi Groups rörelsevinst
- 6% av hela Volkswagens koncernvinst under kvartalet
Aldrig tidigare har en super-suv varit så viktig för ett bilmärke – och för en hel koncern.
Läs även: TEST: Lamborghini Urus Performante – dunderklumpen
Revuelto tar över efter Huracán
Utöver Urus såldes också den nya V12-hybriden Revuelto (442 exemplar) och de sista versionerna av Huracán (437 exemplar), som nu fasas ut. Under året börjar Lamborghini tillverka ersättaren Temerario – en modell som blir avgörande för att balansera märket mot ett mer sportbilsbetonat modellutbud igen.
Produktionen domineras nu av hybridbilar: 73% av Lamborghinis produktion i Q1 var hybrider, resten bensinmotorer. Det kan också påverka marginalerna framöver.
Läs även: PROV: Lamborghini Revuelto – gröntrimmad!
Liten spelare med enorm betydelse
Lamborghini stod bara för 0,8 procent av Audi-koncernens försäljning och 5,8 procent av omsättningen – men alltså nästan halva vinsten. Det visar hur värdefull lyx har blivit – när volym inte längre räcker.
”Att Lamborghini är koncernens vinstmotor visar tydligt varför biltillverkare satsar på färre bilar med högre marginaler”, skriver branschsajten SSO Report.