Hoppa till innehåll

Detta är bilen Audi tjänar mest pengar på

Lamborghini sålde minst – men drog in närmare halva vinsten för Audi-koncernen. Det italienska lyxmärket har blivit en guldgruva för Volkswagen.

Audi-koncernen – där även Bentley och Lamborghini ingår – sålde totalt 389 000 bilar under första kvartalet 2025. Lamborghini stod bara för 2 967 av dem. Ändå blev det italienska märket nästintill ensamt ansvarigt för lönsamheten.

Lamborghini drog in 248 miljoner euro i rörelsevinst – motsvarande cirka 2,85 miljarder kronor – vilket var 46 procent av hela koncernens vinst. Det innebär att varje såld Lamborghini i snitt genererade över 960 000 kronor i rörelsevinst.

Som jämförelse tjänar koncernen bara runt 16 000 kronor per bil i snitt. En enda Lamborghini är över 60 gånger mer lönsam än koncernens snittbil.

Urus är märkets pengamaskin

Det är framför allt en modell som står bakom vinsten: SUV:en Urus. Av Lamborghinis 2 967 leveranser stod Urus för 2 088 stycken – och ensam för 2 miljarder kronor i rörelsevinst.

Lamborghini Urus SUV i fabriken i Sant’Agata – modellen som genererar majoriteten av märkets rörelsevinst.
Urus må vara en SUV – men för Lamborghini är det en tryckpress för pengar. Foto: Lamborghini

Den modellen genererade:

  • 70% av Lamborghinis totala vinst
  • 32% av hela Audi Groups rörelsevinst
  • 6% av hela Volkswagens koncernvinst under kvartalet

Aldrig tidigare har en super-suv varit så viktig för ett bilmärke – och för en hel koncern.

Revuelto tar över efter Huracán

Utöver Urus såldes också den nya V12-hybriden Revuelto (442 exemplar) och de sista versionerna av Huracán (437 exemplar), som nu fasas ut. Under året börjar Lamborghini tillverka ersättaren Temerario – en modell som blir avgörande för att balansera märket mot ett mer sportbilsbetonat modellutbud igen.

Produktionen domineras nu av hybridbilar: 73% av Lamborghinis produktion i Q1 var hybrider, resten bensinmotorer. Det kan också påverka marginalerna framöver.

Liten spelare med enorm betydelse

Lamborghini stod bara för 0,8 procent av Audi-koncernens försäljning och 5,8 procent av omsättningen – men alltså nästan halva vinsten. Det visar hur värdefull lyx har blivit – när volym inte längre räcker.

Att Lamborghini är koncernens vinstmotor visar tydligt varför biltillverkare satsar på färre bilar med högre marginaler”, skriver branschsajten SSO Report.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.