Fem kronor billigare diesel per liter. Detta rapporterar Konjunkturinstitutet, KI, som har analyserat regeringens förslag om sänkt reduktionsplikt.
I KI:s delrapportering skriver de så här:
”På längre sikt är Konjunkturinstitutets bedömning att effekten av att sänka reduktionsplikten till 6 procent kan uppskattas till en sänkning av dagens prisnivå med omkring 5 kronor per liter diesel.”
Det som KI däremot noterar är oklarheten kring hur lång tid det tar för den fulla effekten en sänkt reduktionsplikt ger vid pump.
Uträkningarna bygger på trender och beteenden vid tidigare justeringar i reduktionsplikten.
Att vallfärda till din närmaste bilhandel och kosta på dig en dieseldriven bil och luta dig tillbaka i din egen förträfflighet bör man kanske vara försiktig med – den verkliga effekten vid pump påverkas som tidigare nämnt av flera faktorer.
”Konjunkturinstitutets analys visar att det är vid de två senaste höjningarna som det går att se en tydlig påverkan på dieselpriset. Trots att reduktionsplikten höjdes ungefär lika mycket vid det tredje och fjärde tillfället steg dieselpriset vid pump betydligt mer vid den fjärde höjningen. Detta visar att det är svårt att förutspå reduktionspliktens priseffekt.”
Till syvende och sist är det utsläppsmålen som styr det svenska dieselpriset. KI:s delrapport, som publicerades den 1 november, finns att läsa i sin helhet här.