När solen låg tung över Sakhir och termometern närmade sig 40 grader, satte sig en 21-årig svensk i en röd Ferrari – och skrev in sig i historieböckerna.
Läs också: Svenske F1-talangen får chans bredvid Hamilton
Men innan Dino Beganovic hoppade ner i cockpiten gjorde han något ovanligt: han gick ett varv runt bilen, tackade teamet, och mötte varje ingenjör och mekaniker med ett leende och ett handslag. En gest som säger mycket om vem han är.

Kort därefter fångades han i ett samtal med Rickard Rydell – ännu en svensk racinglegend, nu manager och stöd på plats.
20 varv i fokus
Dino körde totalt 20 varv: 8 på hårda däck, 4 på slitna hårda däck i andra stinten, och avslutade med 8 varv på mjuka. Syftet? Att samla in jämförelsedata för Ferraris nya golvkoncept.

Han fick inte attackera fullt ut, men ändå levererade han ett stabilt och tekniskt insiktsfullt pass. Flera inom teamet uttryckte uppskattning för hur exakt han följde instruktionerna och återkopplade i radiosnacket.
Huvudsaken är att Ferrari är nöjda
Dino själv var sammanbiten men nöjd när vi fick en kort kommentar efteråt.
– Det gick bra, sa han till auto motor & sport.
Rickard Rydell var också på plats och sammanfattade känslan så här:
– Huvudsaken är att Ferrari är nöjda.
Stora svenska racingprofiler uttryckte sin stolthet på sociala medier, och flera F1-journalister noterade Dinos disciplin, körstil och professionalism.
Våra intryck på plats i Sakhir
Från det ögonblick Dino steg ur bilen efter passet, var det tydligt att han hade gjort intryck – inte bara på teamet, utan på alla runtomkring. I garaget möttes han av handskakningar, ryggdunkar och kameror i varje vinkel.
Han log, lättat men samlat. Det var ingen överdriven firning – snarare en tyst bekräftelse på att han gjort vad han skulle.
Vi såg hur han utväxlade ord med flera i teamet, och hur Rickard Rydell stod några meter bort och iakttog – stolt, men som alltid med ett analytiskt öga.
I garaget var det stekhett, svetten droppade på golvet och kylarenheten gick på högvarv. Men inget av det verkade rubba Dinos fokus. Det var en dag då allt klickade – och vi var där för att se det hända.
Mer körtid för rookies
Från 2025 får rookieförare dubbelt så mycket bantid i FP1 under säsongen. Tidigare har teamen behövt köra en rookie minst en gång per bil varje säsong, men nu ökar kravet till två gånger per bil.
Detta gäller förare som inte har kört mer än två F1-race i karriären. Det innebär att varje team måste ge rookieförare chansen i FP1 vid totalt fyra tillfällen under säsongen.
En historisk dag – och en intensiv sådan
Det här var inte bara ett vanligt FP1-pass. Dino var ensam om att köra sitt första officiella F1-pass i karriären, och var näst snabbast av de sex rookies som deltog – bara två tiondelar från toppen.
– Det var en helt, helt otrolig upplevelse, sammanfattade han efteråt i ett officiellt pressuttalande.
Bara en timme senare var han tillbaka i Formel 2-depån och kvalade in på nionde plats – vilket gav honom en start i första startled i sprintloppet dagen efter.
Vad händer nu för Dino?
Nästa gång Dino sitter i en F1-bil är ännu inte bekräftat – men efter dagens insats har han onekligen stärkt sin position i Ferraris juniorprogram.
Han kör vidare i F2 denna säsong, där målet är att visa att han är redo för nästa steg. Och med insatser som denna, dröjer det kanske inte länge förrän vi ser honom i F1 på heltid.