
– Man måste tycka att det är bra om vi kan ha samma regler i framtiden så det går att tävla i olika länder. Jag ser fram emot det, påpekar Mattias Ekström efter att DTM och japanska GT-mästerskapet nu har enats om gemensamma regler från 2014.
I det nya avtal som skrevs under häromveckan fick DTM och japans Super GT-mästerskap en gemensam regelbok vilket i praktiken betyder att märkesteamen från de båda länderna från och med 2014 kan tävla fritt i varandras nationella mästerskap.
Exakt hur de olika serierna ska se ut, hur kalendrarna ska samordnas och hur logistiken är tänkt att fungera är ännu inte helt klart. Det närmsta året körs därför både DTM och japanska Super GT-serien vidare som nationella mästerskap.
Att DTM använder siluettracerbilar och japanska Super GT-mästerskapen FIA-klassade GT-bilar ska från 2014 inte vara ett hinder längre. Genom ett ”Balance of Performance System”, BPS, ska de olika tävlingsbilarna jämställas, via vikter och/eller effektjusteringar.
I och med att de båda mästerskapen från 2014 får gemensamma tekniska regler finns det inte längre några hinder för Honda, Nissan eller Toyota att tävla i DTM eller för Audi, BMW och Mercedes att köra den japanska GT-serien.
Det betyder att vi kanske får se Mattias Ekström tävla i Japan i en Audi under 2014 samt att de japanska förarna och märkesteamen kör i DTM samma år.
DTM har sedan en tid även förhandlat med sin amerikanska motsvarighet, IMSA, om gemensamma tekniska regler och ett utbyte tävlingsmässigt. Om DTM lyckas även med det kan sportvagnsracingen på tre kontinenter knytas ihop – fullt tänkbart – i en enda serie.
