Toyota fortsätter att satsa på vätgas. Tredje generationens bränsleceller ska bli mer ekonomiskt attraktiv genom att lägre tillverkningskostnad, 20 procent lägre förbrukning och en dubblerad livslängd, jämförbar med en dieselmotor.
Toyota beskriver sin drivlina som underhållsfri. Det gör att den inte bara är intressant för personbilar utan även för lastbilar där servicekostnaderna är svettigare.
Den andra generationens bränslecell som används i Toyota Mirai ger omkring 65 mils räckvidd. 20 procent lägre räckvidd skulle innebära 78 mils räckvidd med samma storlek på vätgastanken.
Läs även: Tätare samarbete mellan Toyota och BMW kring vätgas
Vätgas är ett komplement till eldrift
Toyota ser inte längre vätgas som den främsta lösningen på fordonstrafikens miljö- och klimatpåverkan, utan som ett komplement till eldrift. Bränslecellerna tämligen stora och dyra – därför kan de inte användas i små billiga bilar.
Toyota siktar i stället in sig på yrkestrafiken som taxi- och lastbilsåkerier. Det går snabbare att tanka en vätgasbil än att ladda en elbil. Det gör att ett åkeri som kör inom ett geografiskt begränsat område kan använda vätgas utan problem.
Läs även: Vi kör Toyotas el- och vätgasbilar – ”vätgas komplementerar el”
Storleken har enorm betydelse
I sitt pressmeddelande nämner Toyota inget om storleken på bränslecellen. Att Toyotas vätgasbil Mirai bygger på stora Lexus LS beror på att bränslecellen är utrymmeskrävande. Att komma ner i storlek har varit avgörande.
Antingen har Toyota inte lyckats banta sin bränslecell. Eller så väntar Toyota med den nyheten.
Toyota är inte ensamma om att se en potential i vätgas. BMW har länge experimenterat med vätgas och samarbetar med Toyota kring utvecklingen av tredje generationens bränslecell.
Läs även: Toyota utvecklar kompaktare bensinmotor – sänker förbrukningen