I oktober sjönk antalet nyregistrerade personbilar med 4 procent jämfört med samma månad 2024. I november var nedgången hela 15 procent. Under hela året har det dock skett en ökning med 2 procent. Det visar dagsfärska data från Mobility Sweden.
– Personbilarnas nedgång i november beror på ett fortsatt svagt konjunkturläge, avvaktande kunder, samt leveransstörningar och förändringar i produktportföljen hos vissa märken, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden i ett pressmeddelande.
I november var två av tre nya bilar laddbara, varav 40 procent var elbilar och 25 procent laddhybrider. Trenden är att elbilarna ökar. Sett över hela året är andelen elbilar 36 procent och andelen laddhybrider 27 procent.
Läs även: Därför ökar snittåldern på svenska bilar drastiskt
Volvo XC60 är den mest sålda bilen hittills i år med 16 418 inregistrerade exemplar fram till den 30 november. I november registrerades dock något fler Volvo EX40/XC40, 966 stycken mot 926 Volvo XC60. Totalt har 9 504 Volvo EX40/EC40 registrerats i år.
På tredjeplats i år hamnar Volksvagen ID. 7 med 7 438 nyregisterade exemplar.
Ned för ellastbilar och upp för elbussar
För de eldrivna lastbilarna är utvecklingen negativ – de tunga har minskat med 12 procent och de lätta med två procent jämfört med samma period förra året.
De ellastbilarna står för 10 procent av antalet nyregisterade tunga lastbilarna. För de lätta ellastbilarna är andelen 7 procent.
För elbussar är utvecklingen en helt annan. Sex av tio nya bussar är eldrivna – en fördubbling i antal jämfört med samma månad förra året. Detta förklaras till viss del av problem att leverera under 2024.
9 071 laddställen i Sverige
Mobility Sweden rapporterar också att det ny finns mer än 9 000 publika laddstationer samt 11 000 publika snabbladdningspunkter med minst 50 kW effekt i Sverige.

Läs även: De ”magiska” miltalen då det är bäst och sämst att köpa eller sälja begbil