Att vissa elbilsmärken inte har några tvingande serviceintervaller för sina elbilar har skapat en myt om att elbilar är underhållsfria, menar branschorganisationen M Sverige och bil- och däckservicekedjan Vianor.
– I Norden har vi vägsalt, kyla, snabba väderskiften och ojämna vägar – faktorer som sliter på elbilar och kräver särskild uppmärksamhet, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor.
M Sverige uppmanar alla elbilsägare att serva sin elbil lika ofta som en bensin- eller dieselbil. De skriver: ”Livsviktiga komponenter som bromsar, däck och hjulupphängningar slits. Skillnaden är bara att elbilsservicen är mindre tids- och arbetskrävande, vilket vanligtvis gör den billigare”.
Myten om elbilarna osårbarhet har lett till att Tesla-bilar blir mest underkända hos bilprovningen i flera länder. Det vanligaste felet är problem med bromsarna.
Läs även: Överraskning: Bilmärkena som är bäst och sämst vid besiktningen
Bromsarna måste motioneras och kontrolleras regelbundet
Elbilar kan retardera utan att använda de mekaniska bromsarna för att återvinna rörelseenergin. Om de mekaniska bromsarna inte ”motioneras” då och då genom hård inbromsning kan de börja rosta och kärva.
– Att kolla bromsarna är extra viktigt för elbilar. Utan underhåll ökar risken för allvarliga fel, och bromsarnas livslängd kan halveras. Att byta bromsar är dyrt, det kan handla om många tusenlappar, säger Magnus Fritz.
Dessutom måste bromsvätska och kupéfilter bytas lika ofta som en avgasbil.
Andra funktioner som också måste kontrolleras regelbundet är fjädringen, däckens slitage och batteriets hölje.
– Regelbunda kontroller hjälper till att bibehålla bilens prestanda och andrahandsvärde – samtidigt som kostnaderna för service minskar över tid, avslutar Magnus Fritz.
Läs även: Lyfte fel med domkraft – får betala 158 000 kr för att laga elbilen