Den tyska bilprovningen ADAC har sammanställt data från utläsningen av allvarligare felkoder. Statistiken omfattar 159 modellserier från cirka 20 olika biltillverkare.
Oavsett drivlina är 12-voltsbatteriet det vanligaste orsakerna till problem med 44,9 procent av alla fall.
För att studera hur elbilar håller jämfört med bilar som drivs med bensin eller diesel har ADAC jämfört felkoderna från samma årsmodeller. Att jämföra hela bilbeståndet skulle ge en felaktig bil då medelåldern på avgasbilar är betydligt högre än för elbilar.
Sammanställningen visar att elbilarna krånglar mindre. I genomsnitt rapporterade 3,8 procent av elbilarna allvarliga felkoder. Motsvarande siffra för bensin- och dieselbilar är 9,4 procent.
Läs även: PROV: Toyota GR Yaris – så grym att den borde vara olaglig
Toyota uppvisar kvalitetsproblem
Ett överraskande resultat av datasammanställningen är hur stora problem Toyota har med flera populära bilmodeller. Det gäller Toyota C-HR och Toyota Rav4 oavsett årsmodell samt nyare Yaris och Yaris Cross.
Toyota förklarar det nedslående resultatet med att de har ett problem med sina 12-voltsbatterier som inte kan ge tillräckligt med ström till startmotorn. Toyota har bytt till kraftigare batterier i många bilar som en garantiåtgärd och inga nya bilar levereras med det svaga batteriet.
Läs även: Stor skillnad i livslängd mellan däck – 18 sommardäck testade av ADAC