Hoppa till innehåll
Recharge

Regeringen vill införa utsläppskrav på elbilar 2027

Regeringen överväger att stoppa elbilar som orsakar större utsläpp från att ge rätt till elbilspremie.

Elbilar orsakar vanligtvis större koldioxidutsläpp vid tillverkningen än bilar med förbränningsmotor. Men efter några års körning går elbilen med klimatvinst eftersom det inte släpps ut någon koldioxid under färd.

Nu vill regeringen optimera klimatvinsten genom att se till att bilar med stora CO₂-utsläpp-utsläpp vid tillverkningen inte längre får rätt till elbilspremie.

Ett omarbetat förslag har tagits fram av Klimat- och näringslivsdepartementet, uppger Vi Bilägare.

”Sverige kommer utreda möjligheten att införa ett kriterium för koldioxidutsläpp vid tillverkning och transport som ska gälla för nya stödberättigade fordon”, skriver regeringen i dokumentet.

Liknande begränsningar finns redan i andra EU-länder. I Frankrike finns ett tak på 2,4 ton för landets elbilssubvention.

Regeringen vill dock inte sätta en viktgräns utan införa ett mer raffinerat urvalskriterium, där även transporterna vägs in.

Det innebär att elbilar tillverkade i Europa premieras framför bilar som skeppas från Asien.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.