Elbilar orsakar vanligtvis större koldioxidutsläpp vid tillverkningen än bilar med förbränningsmotor. Men efter några års körning går elbilen med klimatvinst eftersom det inte släpps ut någon koldioxid under färd.
Nu vill regeringen optimera klimatvinsten genom att se till att bilar med stora CO₂-utsläpp-utsläpp vid tillverkningen inte längre får rätt till elbilspremie.
Ett omarbetat förslag har tagits fram av Klimat- och näringslivsdepartementet, uppger Vi Bilägare.
”Sverige kommer utreda möjligheten att införa ett kriterium för koldioxidutsläpp vid tillverkning och transport som ska gälla för nya stödberättigade fordon”, skriver regeringen i dokumentet.
Läs även: Bättre för klimatet att byta ut 90% av alla avgasbilar mot elbilar
Liknande begränsningar finns redan i andra EU-länder. I Frankrike finns ett tak på 2,4 ton för landets elbilssubvention.
Regeringen vill dock inte sätta en viktgräns utan införa ett mer raffinerat urvalskriterium, där även transporterna vägs in.
Det innebär att elbilar tillverkade i Europa premieras framför bilar som skeppas från Asien.
Läs även: Elbilspremien: Fler kan få 68 400 kr än tidigare rapporterats
Läs även: Okänd kostnad: Stora skillnader i energiförlust med laddbox