Hoppa till innehåll
Recharge

Eldriven Wagoneer som en Jeep bör vara

Jeep Wagoneer är tillbaka och nu helt eldriven. I dagarna blev den offentlig men nu visar Jeep upp detta terrängkoncept – med extra ”jeepiga” detaljer. Jeepii.

John Sempill

Med detta koncept vill Jeep visa mångsidigheten i den nya och helt eldrivna Jeep Wagoneer. Konceptbilen, som enligt källor blir verklighet inom kort, har fått ytterligare ett körläge. 

Förutom de vanliga som erbjuds i Jeep Wagoneer S Launch Edition – Auto, Sand, Snow, Eco och Sport – tillkommer alltså Rock och ett körläge som även låser bakaxeln. 

– Som alla Jeep-suvar, har 2024-års Jeep Wagoneer S en rik historia och numera legendariska egenskaper, innovativ design och flexibilitet för att leverera både på gatan och i terrängen, säger Antonio Filosa, vd för Jeep, enligt en pressrelease

– Konceptet Jeep Wagoneer S Trailhawk bygger på den mångsidiga STLA-plattformen, och är prov på vad Jeep Wagoneer S-utbudet kan bjuda på, både vad gäller snäva svängar och att ta sig fram på oupptäckta vägar. 

Den helt eldrivna Jeep Wagoneer S presenterades i slutet på maj och lanseras först i USA och Kanada och därefter på utvalda marknader runt om i världen under årets andra hälft. 

För den rätta looken har Jeep Wagoneer S Trailhawk bland annat fått höjd markfrigång, en icke-reflekterande huvdekal, orangea dragöglor och flyginspirerad märkning. 

Insidan bjuder på ”aggressiva” framstolar medan dörrar och mittkonsolen har förvaring med justerbara remmar för att hålla allt på plats. Det stora handskfacket i mitten har i sin tur utrustats med flera USB-uttag samt trådlös laddning. 

Som nämnt är detta ett koncept baserat på nya Jeep Wagoneer S. Att det blir verklighet av konceptet är dock inte uteslutet. 

Det finns onekligen betydligt tristare saker man kan göra med 600 hästkrafter. Räck upp handen, alla som vill ha en Jeep Wagoneer S Trailhawk?

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Stellantis/Jeep

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.