Hoppa till innehåll
Recharge

Ellastbil i fjärrtrafik: Över 100 mil om dagen – ”Galet vrid”

Varje dygn rullar ellastbilen i 20 timmar mellan DHL:s terminaler i Malmö och Emmaboda tur och retur. Kostnaden blev lägre än kalkylerat.

WLX WeLink Express i Malmö som kör för DHL är det första svenska åkeriet som kör nya Mercedes-Benz eActros 600 som trailerdragare i fjärrtrafik. Ekipaget rullar över 100 mil om dagen och drar 11,6 kWh per mil med en snittfart på 73 km/h.

– Jag räknade på det riktigt noga. Jag ville ha en ärlig kalkyl som höll utan hänsyn till subventioner eller tillfälliga stöd. Tanken från början var att bilen skulle behandlas som en dieselbil, säger åkeriägaren Guner Ismael.

Kostnaderna visade sig bli ännu lägre än i den första kalkylen.

Verklig räckvidd på 50 mil

Vi sextiden varje morgon hämtar en av förarna hämtar trailerdragaren på en laddpark en knapp kilometer från DHL-terminalen i Malmö där ekipaget lastas till 36 tons bruttovikt.

Turen till Emmaboda-terminalen är 23 mil enkel resa. På hemvägen görs ett kort laddstopp i Kristianstad, inte för att det nödvändigtvis behövs utan för att ha lite extra reservenergi för oförutsedda händelser. Därefter laddas bilen igen och kör sträckan ytterligare en gång under dagen. Totalt drygt 100 mil och 20 timmars körtid.

– Vi har en räckvidd på ganska exakt 50 mil trots att vi kör mer än halva den dagliga sträckan med trailer-link. Men vi väljer ändå att ladda när vi ändå har paus, säger Guner Ismael.

Lastbil laddas
Under några timmar på natten laddas lastbilen nära terminalen i Malmö. Foto: Jenny Leyman / Mercedes-Benz Lastbilar

Rullar 20 timmar om dygnet

Bilen rullar 20 timmar om dygnet och det enda som går åt är däck, bromsar och spolarvätska.

– Killarna som kör bilen gillar den verkligen. Den har ett galet vridmoment och tar sig lekande lätt över alla höjder utan att tappa ork – helt tyst oavsett last. Dessutom slipper de allt med oljor och diesel.

Åkeriägaren Guner Ismael räknar med att utöka med fler ellastbilar för fjärrtrafik framöver.

– Jag tror att kunderna kommer att kräva det för att klara sin egen hållbarhet. Vi har redan ett par spännande projekt som kan komma att bli verklighet riktigt snart!

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Mercedes-Benz Lastbilar

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.