Hoppa till innehåll
Recharge

Elon Musk: Så ska Tesla bli dubbelt så stort som Volkswagen

Elon Musks mål är att tillverka 20 miljoner elbilar 2030 och för att komma dit satsar man stenhårt på produktutveckling. Men hur mycket mer investerar man jämfört med konkurrenterna?

Tesla ska snart presentera sin tredje så kallade Masterplan för framtiden och ambitionerna är som vanligt oblyga. Men tittar man på Masterplan ett och två har man lyckats rätt väl.

Masterplan ett:

1. Bygg en sportbil.
2. Använd inkomsterna för att bygga en överkomlig elbil.
3. Använd de inkomsterna för att tillverka en mer överkomlig bil.
4. Utveckla koldioxfri elproduktion.

Även om det inte gick helt smidigt och Tesla nästan gick i konkurs när Model 3 skulle sättas i produktion har planen från 2006 fungerat. 2016 kom plan nummer två:

1. Tillverka solceller med batterilagring.
2. Utöka modellprogrammet så att det finns en produkt i varje segment.
3. Utveckla självkörande bilar.
4. Se till att ägarna kan tjäna pengar med sina bilar när de själva inte använder dem – självkörande taxibilar.

När det gäller produktprogrammet väntar vi fortfarande på Cybertryck som lär komma 2023 och lastbilen Semi truck. Den billigare ”Model 2” dröjer också – förmodligen på grund av att fabrikerna går för fullt trots att man enbart säljer relativt dyra bilar. Självkörningestekniken har också visat sig svårare än vad Elon Musk hoppats och solcellsprojektet har inte heller utvecklats strålande. Men tittar vi på Masterplan ett ser vi att den fungerat mycket bra.

Nu är det alltså snart dags för det tredje steget och det lär handla om AI och Teslas robot kallad Optimus, där man lägger merparten av sin produktutvecklingskostnad. Enligt Elon Musk kan roboten bli viktigare för Tesla än bilarna:

”Ett företags ekonomi handlar till stor del om arbetskraft. Så vad händer om man har all arbetskraft man vill ha?”

Planen är att Optimus ska vara vara på benen redan sent detta år och att den ska användas i Teslas fabriker. Det som framför allt skiljer Tesla mot de felsta andra stora bilföretag är hur mycket man satsar på produktutveckling och på traditionell reklam.

Innovation över reklam

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Elon Musk: Så ska Tesla bli dubbelt så stort som Volkswagen

Enligt det tyska företaget Statista, som samlar in data genom konsumentundersökningar och från företag till sin enorma databas, lade Tesla nästa fyra gånger så mycket pengar på produktutveckling som Chrysler, och tre gånger så mycket som Toyota. Därtill lade de stora tillverkarna mellan 40 och 85 procent av sin utvecklingsbudget på traditionell reklam.

Tesla har givetvis en pr-budget och det genomslag som Twitterinlägg från Elon Musk har är förmodligen enormt, omräknat i reklampengar.

På tisdagen stod det klart att produktionen vid Teslas bilfabrik i utanför Berlin har dragit igång, och att de 30 första tyskbyggda bilarna ska överlämnas till sina kunder. I och med det har Tesla nu bilfabriker på tre kontinenter.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se
Credits
Foto: Tesla, Getty Images (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.