Den 1 december utökar Elektrikerförbundet sina sympatiåtgärder genom att stoppa allt arbete med inkommande el till Teslas laddstationer. IF Metall vässar sitt strejkvapen genom att på fredag ta ut en fabrik i Vetlanda som gör aluminiumdelar till Tesla i strejk.
På den andra sidan konflikten står Teslas ledning i Sverige som är bakbundna av Elon Musk.
– De får ju inte träffa avtal. Det är order från Elon Musk. Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls, säger medlaren Kurt Eriksson till Dagens Industri.
Han har aldrig varit med om en konflikt med sämre utgångsläge. Och efter läget är låst ser han ingen mening med att kalla till medling trots att parterna inte träffats sedan den 6 november.
– Det finns liksom ingenting att prata om eftersom beskedet från Tesla är att de inte får skriva på kollektivavtal och IF Metall säger att vi ska ha kollektivavtal. Det är en sak om man säger att vi är beredda att hitta en lösning, men nu är det blankt nej. Handlingsfriheten från det svenska bolaget är högst begränsat har jag förstått, säger Kurt Eriksson till tidningen.
Tillägg: Kurt Eriksson har förtydligat sitt uttalande till Dagens Industri och säger att det inte handlar om direkta order från Elon Musk till de svenska cheferna.
– Vad jag har sagt har ju gällt hela tiden för Tesla. De här är en global policy som de har. Och det är klart att ytterst är det väl Elon Musk som står för den, antar jag. Men att han skulle lagt sig i den pågående medlingen, det stämmer inte, säger Kurt Eriksson till Dagens Arbete.