I en intervju med holländska Saab-klubben, Saab Club Nederland, berättar Jihad Mohammad om vad som behövs för att få produktionen av Emily GT på fötter.
Att det blir en produktion i Trollhättan och Saabs gamla fabriker är däremot inte uteslutet, men mindre troligt i dagsläget. Han menar att det krävs för mycket arbete för att få i gång en produktion i lokalerna i Trollhättan.
– Det krävs en fabrik för att tillverka bilar, säger Jihad i den livesända Facebook-intervjun med Saab Club Nederland.
– Som jag har sagt tidigare, i andra intervjuer: det finns ingen fabrik i dag. Det finns lokaler, flera byggnader, flera showrooms, men ingen fabrik i ordets rätta bemärkelse. Produktionslinjen skrotades, robotarna skrotades. Det finns en tom lokal.
Han förklarar även vikten av att börja producera bilar så fort som möjligt. Om detta ska kunna ske i år, måste han titta på vilka alternativ som finns. Alternativ som redan har en fungerande produktionslinje, med fabriker och rätt verktyg på plats.
Flera diskussioner har förts med Trollhättan och med Svante Andersson, som äger den gamla Saab-fabriken.
– En del av byggnaden ägs av Nevs, en annan av Mr Svante, som är 400 000 m2. Och majoriteten av marken ägs av staden, fortsätter Jihad.
– Det finns två miljoner kvadratmeter. Av allt detta har vi kontroll över noll kvadratmeter. Jag gav Mr Svante ett erbjudande. Han är en fin affärsman som jag respekterar, och han ska utvärdera vad som ger störst avkastningen. Vilket är att förvänta. […] Han vill hyra ut marken till mig. Men jag tror inte på att hyra sitt eget hem. […] För att skydda verksamheten måste jag äga den. Men i dagsläget vill han inte sälja.
Kan flytta produktionen utomlands
Vidare i Facebook-sändningen med Saab Club Nederland berättar Jihad Mohammad om anledningarna till att produktionen kanske flyttar utomlands.
– Vad gör vi? Sitter vi och gråter? Nej. […] Om inte ett mirakel sker, där vi får köpa marken, kommer inget att hända med produktionen i Trollhättan de kommande 18 månaderna. Men det betyder inte att Emily inte produceras.

Det finns alltid en ”plan B”, förklarar Jihad. Däremot kan ingenjörsteamet påbörja sitt arbeta redan nu, då de inte är beroende av faciliteter på samma vis.
– Vi samarbetar med kontakter som har samarbete med Sverige, säger Jihad. Exempelvis Nederländerna. Jag känner människorna på VDL Nedcar. Vi har en dialog och de välkomnar idén.
Det handlar om att välja rätt underleverantör. Jihad Mohammad och EV Electra för flera dialoger med underleverantörer runt om i Europa.
– Man väljer den underleverantör som man kan få bäst avtal med. Och de har redan en rullande produktionslinje. […] Vi slipper bygga en produktionslinje, vi förlorar ingen tid, det enda som behövs är att ta fram rätt bearbetningsverktyg och rätt leverantörer, varav vi känner de flesta.
På detta vis blir produktionen till något greppbart, ”som vi faktiskt kan se”, tillägger Jihad.
– Det är just detta jag lovade. Jag lovade aldrig att produktion skulle påbörja 2024 i Trollhättan. Jag vill väldigt gärna ha tillbaka Trollhättan, jag vill se att Saabs arv lever vidare. Men det betyder inte att jag kommer basera allt i Trollhättan. Låt oss bygga fabriken på ett bättre sätt, modernt sätt – låt oss göra huset till vårt hem. I dag är det endast ett hus.