Hoppa till innehåll

Ericsson tvingas bryta Daytona 24-timmars

Årets upplaga av Daytona 24-timmars bjöd på sin beskärda del spänning, krascher och blandade resultat. För svensk del hade det kunnat gå bättre.

John Sempill

Favorittippade Wayne Taylor Racing Andretti – teamet som Marcus Ericsson tävlade för i en av deras Acura-bilar – fick nöja sig med en pallplats. Däremot var det inte med Ericssons bil, utan systerbilen, med bland annat Jenson Button bakom ratten. 

För Ericssons del tog segerchanserna stopp redan efter några timmar in i tävlingen. I händerna på teamkollegan Filipe Albuquerque tvingades bilen ställas vid sidan av banan efter tekniska bekymmer. 

– Jag började rapportera om brand vid Bus Stop, säger Filipe Albuquerque enligt autohebfof1

– Jag trodde det var GT-bilen framför mig, men lukten höll i sig. Jag meddelade teamet om detta och när jag låg i sjuans växel på rakan, stannade motorn. Ingen kraft, inget alls. 

Teamet lyckades få ut bilen igen, som då låg långt efter och slutligen fick de avbryta med ihållande tekniska besvär.

— Det var jäkligt surt, för vi låg rätt bra till, och det kändes som att vi var lite starkare än 40-bilen som blev trea, säger Marcus Ericsson, enligt Nerikes Allehanda

– Jag tror inte att vi haft så stor chans att hota om segern, för Porsche och Cadillac är lite väl snabba, men en pallplats var möjlig.

Vann gjorde Porsche med bil nummer 7 och förarna Dane Cameron, Matt Campbell, Josef Newgarden samt tidigare F1-föraren Felipe Nasr. På andraplats kom Cadillac, och för att runda av prispallen kom Andretti-teamet med sin Acura-bil. 

Desto sämre gick det för Felix Rosenqvist i United Autosports-teamet – han fick nöja sig med att titta på från depåplats.

– Det blev inte ett särskilt långt långlopp för vår del, säger Felix Rosenqvist, enligt sajten värnamo.nu

– Det är tufft för alla. Vi hade självklart siktat på målgång och ett bra resultat, men så här är det i racing ibland. Det är en del av det som gör Daytona så utmanande. Allt kan vara över på en sekund. Även om jag inte fick köra ett enda varv i racet har jag ändå haft kul ihop här i Daytona. Vi är ett team och vi tävlar och misslyckas som ett team. Vem vet, kanske kommer vi tillbaka hit i framtiden och gör ett nytt försök.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.