
Många av de som följde Saabs sista, dramatiska år, var besvikna på regerings bristande vilja att hjälpa till. Slutligen gick inte situationen att rädda och Saabs konkurs var ett faktum den 19:e december 2011. Kritikerna brukar hävda att ett tillfälligt, ekonomiskt stöd varit tillräckligt för att Saab skulle rida ut stormen och komma på fötter igen – på ungefär samma sätt som amerikanska regeringen hjälpte General Motors och Chrysler under finanskrisen 2008/2009.

Nytt ljus på den här frågan fick vi idag när brittiska branschsajten ”just-auto” fick tillfälle att intervjua statssekreteraren Håkan Ekengren på Näringsdepartementet. Ekengren tillträdde sitt arbete i september 2011 och kunde följa skeendet på nära håll. Men enligt Håkan Ekengren gick inte Saab att rädda:
”Tyvärr var det nödvändigt att låta Saab gå (i konkurs)”, sa Håkan Ekengren till just-auto. ”Det var ett mycket svårt beslut – men regeringen var inte var beredd att gå in. Policyn är att hjälpa företag som har möjlighet att överleva, men i den situationen som Saab befann sig i fanns det ingen möjlighet.”
Enligt statssekreteraren Håkan Ekengren följer regeringen utvecklingen i Storbritannien där bilindustrin vuxit sig allt starkare de senaste åren. Man har speciellt noterat hur Storbritannien arbetar med innovation och utveckling, där kan Sverige lära sig en del.
Men vad säger ni läsare, delar ni uppfattningen att Saab Automobile inte skulle överlevt även om staten bidrog med till exempel lån? Gasa/bromsa och lämna din kommentar i fältet nedan.
Källa: just-auto ”Necessary” to let former Saab go: state secretary” (kräver prenumeration).