Hoppa till innehåll
Recharge

EU: Batteripass till elbilar ska stoppa barnarbete och kolkraft

Nu är det beslutat att alla elfordon ska ha ett batteripass som skvallrar om ett batteri har kobolt från Kongo eller är gjort med hjälp av smutsig kolkraft. Det väntas sätta press på batteriindustrin.

Kravet på batteripass ska både gälla elfordon och energilager, till exempel ett hemmabatteri för att lagra solenergi.

Informationen om tillverkning, materialens ursprung, företagens etiska metoder med mera lagras digitalt. Via en QR-kod blir informationen tillgänglig.

Tanken med batteripasset är att göra batteritillverkningen transparent och på så sätt kan kunderna utöva sin konsumentmakt när de handlar.

Underlättar reparation och återvinning

Informationen i batteripasset måste vara tillgänglig i minst tio år efter att batteriet tagits bort från marknaden.

Batteripassen kommer också underlätta reparationer och återvinning.

Batteripasset måste finnas på alla batterier över 2 kWh som säljs från och med den 18 februari 2027. Vissa biltillverkare, som Volvo Cars, har redan börjat införa batteripass.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Audi / PSQR

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.