Statliga Trafikanalys rapporterade nyligen att exporten av begagnade elbilar steg med 75 procent under 2024.
Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, bekräftar bilden och uppger att många Teslabilar säljs till Finland, Kia till Danmark och Finland, och att Peugeot är heta i Danmark.
Exporten av begagnade elbilar från Sverige till grannländerna innebär att Sverige fortsatt har en stor andel bensin- och dieselbilar på vägarna.
– Det är en dramatisk och ledsam ökning av exporten av elbilar, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, till SVT.
Han menar att Sverige har ovanligt grön el och när bilarna i stället rullar utomlands med sämre elmix leder det till ökade utsläpp.
Böter om miljömål missas
Mattias Goldman pekar också på att exporten gör det svårare att nå klimatmålen.
– Det hänger ju på ett hår om vi ska klara 2030-kraven från EU, och bommar vi dem kan det bli dyrt, då får vi betala böter. Så därför vore det en väldigt kostnadseffektiv investering att satsa på att elbilarna stannar i Sverige, säger han till SVT.
Den omfattande exporten har flera orsaker. Den svaga svenska kronan spelar en stor roll, men också att Sverige har ett stort utbud av relativt nya välutrustade elbilar. En stor del av de exporterade bilarna är tre år gamla leasingbilar.
Under de senaste fem åren har omkring 100 000 laddbara bilar exporteras. I Sverige finns idag cirka 670 000 laddbara bilar i trafik.
Läs även: Elbilarna blir allt fler men Dalarna går emot strömmen