Hoppa till innehåll
Recharge

EU kan ändra avgasförbudet 2035 – vill tillåta vissa bensinare

Tyskland sätter press på EU och vill tillåta vissa typer av förbränningsmotorer efter 2035. Volvo och Polestar vill ha kvar 2035-målet.

Från och med 2035 får endast nya bilar som inte släpper ut avgaser säljas inom EU. Detta gäller endast nybilsförsäljning och inte begagnade bilar. Tillverkare av bilar i liten skala, som Koenigsegg, är också undantagna.

Volvo Cars och Polestar har anpassat sin modellstrategi efter reglerna och har gjort stora investeringar i ny teknik. De två tillverkarna är av naturliga skäl kritiska mot att flytta eller förändra 2035-målet

– Att pausa 2035 är bara en dålig, dålig idé. Jag har inga andra ord för det, säger Polestar-chefen Michael Lohscheller till brittiska The Guardian, rapporterar Elbilen.

Han menar att det bara öppnar upp för kineserna att inte ställa krav på den europeiska bilindustrin att ställa om till eldrivna fordon.

– Kineserna kommer inte att ta någon paus. Om Bryssel pausar detta sätter de verkligen hundratusentals jobb på spel, säger Michael Lohscheller.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson är inne på samma spår och menar att lagkrav är ett bra sätt ett skynda på teknikutvecklingen.

– Om det inte var obligatoriskt så skulle förmodligen 30 procent av alla bilar vara utan säkerhetsbälten och inga hade haft katalysatorer, säger Håkan Samuelsson.

EU:s transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas
EU:s transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas öppnar dörren för fler tekniska lösningar från 2035, även förbränningsmotorer. Foto: Getty Images / Nicolas Tucat

Laddhybrider och räckviddsförlängare efter 2035?

Inom EU sätter Tyskland press på de styrande och föreslår att laddhybrider och elbilar med räckviddsförlängare, så kallade seriehybrider, ska få fortsätta tillverkas från 2035 och några år framåt.

Och EU-ledningen tycks lyssna till tyskarna. I en intervju med tyska Handelsblatt säger kommissionären för transportfrågor, Apostolos Tzitzikostas, att de är öppna för all slags teknik.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men samtidigt måste vi ta hänsyn till den senaste geopolitiska utvecklingen. Vi får inte äventyra vår konkurrenskraft och vi måste hjälpa den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, säger Apostolos Tzitzikostas till Handelsblatt, rapporterar våra tyska auto motor und sport-kollegor.

Apostolos Tzitzikostas säger till Handelsblatt att de överväger all teknisk utveckling och att det bland annat innefattar utsläppssnåla bränslen.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars och Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.