Många europeiska biltillverkare är stressade av EU:s beslut att förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotor från 2035 och försöker påverka politikerna att tillåta undantag.
Nyligen uppgavs att EU-ordföranden Ursula von der Leyen var öppen för vissa kompromisser kring ny teknik.
Nu berättar nyhetsbyrån Bloomberg vad de kompromisserna innebär konkret. Laddhybrider och elbilar med räckviddsförlängare (seriehybrider) ska tillåtas att säljas fram till 2040 om de inte tankas med vanlig bensin eller diesel utan syntetiskt e-bränsle eller avancerade biobränslen.
Läs även: Infrastrukturen för dålig – Xpeng utvecklar räckviddsförlängare
Volvo och Polestar är emot
De svenska biltillverkarna Volvo och Polestar tillhör den falang av bilindustrin som vill hålla kvar vid en strikt gräns 2035 utan kompromisser. De menar att eftergifter missgynnar de tillverkare som redan anpassat sin produktutveckling utifrån 2035-stoppet.
På tisdag väntas EU-kommissionen att presentera kompromissförslaget.
Läs även: Laddhybridernas uppgång och fall